Det ska bli intressant att se hur PLUS Fonder utformar sin kommande ESG-fria globalfond. Då kan man äntligen säga hejdå till alla andra globalfonder.
Jag ser fram emot en ESG-fri globalfond från PLUS Fonder.
Ja, verkligen. Blir och köpa den på Montrose när den väl kommer. Just nu är det DNB Global Indeks S.
Varför Montrose.
Varför inte? Montrose by Carnegie som ägs väl av norska DNB.
Jag undrar vad det är som gör Montrose så speciellt.
Det går inte att månadsspara i ETF:er, och för att slippa betala de extra 49 kr per månad måste man antingen ha minst 250 000 kronor investerat eller spara minst 3 000 kronor varje månad. Om man inte uppfyller något av dessa krav, tillkommer avgiften.
Rabatten man får där är ungefär som den på SAVR, och där finns inga krav.
Uppstickare. Jag känner till avgiften och för min del kommer det inte vara ett problem. Då jag kommer månadsspara så fort pengarna kommer funktionen slås på.
Här kan du läsa mer om vad folk tycker om Montrose,
Forumets eget AI sammanfattar tråden:
AI samman fattning av ovan tråd
Sammanfattning (tl;dr) i 3 meningar
Montrose är Carnegies nya digitala investeringsplattform ledd av f.d. Avanza-profilen Nicklas Andersson, som riktar sig till investerare med 1-10 miljoner i placerbart kapital. Plattformen erbjuder lägre courtage och valutaväxlingsavgifter än Avanza/Nordnet, ingen courtageklasser, och återbetalar fondprovisioner med 0,1% plattformsavgift. Reaktionerna är blandade – många uppskattar prismodellen men kritiserar det begränsade utbudet, kravet på 250 000 kr insatt kapital, avsaknaden av KF och webbplattform, samt att plattformen fortfarande är i beta.
Huvudpunkter
-
Prissättning: Lägre courtage än konkurrenterna, särskilt för USA-aktier (1 kr minimum), ingen courtageklasser, 0,25% valutaväxling istället för 0,25%, och 0,1% plattformsavgift på fonder med återbäring av fondprovisioner
-
Kapitalkrav: Kräver 250 000 kr insatt kapital, annars tas månadsavgift (99-500 kr beroende på nivå), vilket många ser som exkluderande för småsparare
-
Funktioner som saknas: Ingen kapitalförsäkring (KF) ännu, inga valutakonton vid lansering, ingen webbplattform, begränsat ETF/fond-utbud jämfört med Nordnet/Avanza
-
Konkurrenseffekt: Nordnet ändrade sin prismodell 24 timmar efter Montrose lansering, vilket visar att konkurrens är bra för spararna
-
Skepticism: Flera ifrågasätter om Montrose är en “sminkningsstrategi” inför Carnegies försäljning och om plattformen kan överleva långsiktigt, med jämförelser med andra kämpande uppstickare
Ytterligare intressanta kommentarer
Diskussionen startades av Patzinga som ser överlapp mellan Montrose målgrupp och RikaTillsammans-communityt. janbolmeson är försiktigt positiv men noterar att de flesta utmanare historiskt har kämpat (Hypoteket, Stabelo, Fundler m.fl.) och spekulerar i att satsningen kan vara ett sätt att öka Carnegies värdering inför försäljning.
Flera användare efterlyser kapitalförsäkring (KF) för utländska aktier, vilket är kritiskt för att kunna få tillbaka källskatt på utdelningar. Intothewild önskar valutakonton, låga avgifter (max 0,05%), fler marknader som Japan, automatisk källskatteåterbäring, och framför allt en snabb responsiv plattform utan fördröjningar.
Prissättningen har fått blandad respons. Samurra blev först chockad över månadsavgifterna men insåg sedan att dessa bara gäller om man inte har tillräckligt med kapital. bspastikern som blev insläppt i betan är besviken över det kassa utbudet av ETF:er och att det saknas webbplattform – “meningen att man ska betrakta världen genom en toarulle?”
MarieM har testat plattformen men känner ännu inte att Montrose kan få henne att överge Avanza. Hon saknar lågkostnadsfonder och tycker det blir jobbigt med två olika appar. Aktiemannen pekar på att Nordea och Handelsbanken faktiskt har lägst courtage på KF, medan Montrose främsta fördel är växlingsavgifterna.
Flera noterar att Montrose rekryterat tunga namn från Avanza som Johanna Kull och Johan Bouzi. Namnet Montrose kommer från orten där Carnegie grundades, men vissa tycker det är svårt att uttala och stava.
mbrs förklarar att hen använder tre plattformar parallellt: Montrose för USA-aktier, SAVR för SAVR Global utan courtage/växlingsavgift, och Avanza för mer komplicerade allvädersportföljer. Många inväntar kapitalförsäkring, värdepappersbelåning och utökat utbud innan de flyttar större summor.
Du får nog uppdatera texten då det inte riktigt stämmer. T ex finns kapitalförsäkring och de har en webbsida.
Courtaget är max 99kr. Inga klasser som måste väljas. Källskatten betalas samma sekund som den lämnas tillbaka. På Avanza tar det över ett år att få tillbaka källskatten på en KF.
Snittkunden är inte en småsparare utan de siktar sig mot de som har nån mille eller flera. Men visst saknar det basicfunktionalitet som månadsspar. De påminner mycket om när Avanza var uppstickare tidigt 2000-tal.
Jag är med på det. Dock ser jag inte det som en förmildrande omständighet i detta fallet.
Absolut, men Montrose har ju ändrat sitt erbjudande och det står en massa felaktigheter i tråden och därför sammanfattar AI felaktig info och det är direkt missvisande.