PLUS-fonder utvärderar (bland annat) ny globalfond 2025

Blir det före eller efter julafton den lanseras? Inte många bankdagar kvar i år :wink:

2 gillningar

Jaop, nu börjar det bli lita bråttom :joy:

4 gillningar

Tack för intresset för för PLUSfonder! Lanseringen av fonden blir 2026. Vår ambition nu är att ansökan för att starta PLUS Global Index ska ha inkommit Finansinspektionen på den här sidan årsskiftet och att lanseringen sker i början av 2026. Så snart vi skickat in ansökan återkommer vi med mer information om fonden.

30 gillningar

Vågar ni ge oss en liten julklapp och säga något om avgiften?

Så snart vi beslutat om de sista detaljerna och skickat in ansökan återkommer vi med mer information om fonden, inklusive information om avgiften för fonden. Avgiften kommer såklart att vara konkurrenskraftig i jämförelse med avgiften för fonder med ungefär samma antal innehav.

10 gillningar

Vågar ni säga något om vilket index fonden avser följa?

20 gillningar

Det är i sådana här tider man skulle varit kvar på Lysa och slippa bry sig. Nu sitter man här med DNB Global Indeks och blir fundersam om man eventuellt ska börja nyspara i PLUS Global Index istället innan dom ens gått ut med vilket index den ska följa :joy:

4 gillningar

Jag har en bro till salu, specialpris endast för dig. Detaljerna skickar jag över efter köpet är klart! Slår du till idag, får du ytterligare 4% rabatt

1 gillning

Det doftar lite antiklimax över produkten här tyvärr. DNB Global Indeks är redan en fin fond och jag tror inte folk kommer att byta för att spara 0,02 procentenheter. Man borde se över en billigare global småbolagsindexfond, där det finns ett hål i marknaden för tillfället.

4 gillningar

Det är därför en DM + EM fond hade suttit fint. En ytterligare DM fond gör inte så stor skillnad, förutom att kanske trycka ned avgifterna som alltid är trevligt.

Konkurrensen har redan hårdnat nu när även Nordea gick ner till 0,2%

1 gillning

Inte minst Avanza Global 0,10% i totalt avg!

Vi ska under detta! :+1:

1 gillning

Det tror jag blir svårt. Mellan 0,1 och 0,2 i avgift. Annars orkar man ju inte byta.

Yes, helt klart!

Skulle det vara en global indexfond helt utan esg till ett konkurrensmässigt pris så byter jag med högsta sannolikhet.

8 gillningar

0-0,15 i avgift = Flyttar allt kapital.

0.15-0.25 = Påbörjar nysparande

0.30+ = Never mind

2 gillningar

Nackdelen är ju att Avanza global bara finns hos Avanza samt ESG.

Även om Plus global lägger sig nära övriga är det ju jättebra med mer konkurrens.

2 gillningar

Efter en längre tid av utvärdering och förberedelser har vi nu till Finansinspektionen skickat in en ansökan om att lansera fonden PLUS Global Index under mars/april 2026. Fonden kommer att följa indexet SIX World DM (Developed Markets) SEK Net Return Index. Indexet består idag av 1353 innehav på 25 marknadsplatser. Fonden kommer att äga aktier i samtliga bolag i indexet och kommer således inte att göra någon screening. Förvaltningsavgiften kommer att vara 0,18%.

52 gillningar

Vet ni vilka banker/sparplattformer som kommer ta/erbjuda er fond?