Jag tänker mycket och har redan tänkt en del.. Sen kan jag ha tänkt fel.
Vi började redan i somras med vad jag kallade en statusbedömning Ekonomisk status - Korrigering av Rikedomstrappan av ens ekonomi utgående från Rikedomstrappan och det som sedan blev korrektionerna till Rikedomstrappan. Räkna ut din rikedomsnivå | RikaTillsammans där vi nog inte riktigt är helt klara med storlek och form av alla korrektioner, men där det har blivit mer rätt med tiden, men vi är nog inte helt klara än.
När jag började med korrektionerna var det mera visa statusen/hälsokoll på de olika delarna för att synliggöra vart det fanns förbättringspotential, vart det var OK osv. Detta utifrån väldigt lite indata. Inte riktigt så som @janbolmeson till slut implementerade det på hemsidan som din “Riktiga och Känslomässiga Nivå” . Men det är ok för mig, det ger i alla fall en beskrivning på statusen i ekonomin.
Nu i kalkylen för “Fyra-Hinkar-Modellen” så har vi mycket mer data och detaljerad data som är ett bra underlag för en “Hälsokoll” Det var en anledning till att jag ville ha med likviditet i kalkylbladet då det är en viktig faktor för en hälsokoll. Vi fick in alla skulder, sen kan jag tycka att det saknas utgiftsräntan i inmatningsfälten för skulder då det är en viktig parameter för hälsokoll, finns dessutom ledig plats på kolumnerna runt skulder…. Även om man inte använder skuldräntan i kalkylmallen för hinkarna så är de bra för att ge en överblick över sin ekonomi.
En variabel som kanske saknas i kalkylarket är antalet personer i hushållet och åldern på dessa, det är det som till stor del styr de olika stegen i ens liv som @Skogstomten Poängsätta en ekonomi utifrån en ekonomisk hälsokoll - Nr 11 av Skogstomten är inne på
Jag tycker @JFB har en poäng i detta Poängsätta en ekonomi utifrån en ekonomisk hälsokoll - Nr 16 av JFB där man separerar vad som är nödvändigt och vad som är extra i sina utgifter.
Sen har vi ett kompabilitetsproblem mellan Rikedomstrappans kalkylator som inte räknar realavkastning utan där man korrigerar nivåerna eller borde korrigera nivåerna med inflationen och Hinkkalkylen som räknar realavkastning. Kan bli ett pedagogiskt problem och risk för förvirring.