Ponera att kronan stärks med 20% då kommer väl mitt Lysa-konto fall?

Hijackar tråden lite här och hoppas att jag kan få ett svar här:

Ponera att kronan skulle stärkas igen mot dollarn och dollarpriset skulle falla med 20%. Visst betyder detta att mina pengar på Lysa skulle sjunka med 20%?

Om du har 100% aktier så ja, allt annat lika. Med betoning på allt annat lika. För aktiemarknaden lär ju också ha rört sig upp/ner under samma tid.

Fast amerikansk aktiemarknad står väl kanske “bara” för cirka 60% av Lysa Aktiers innehav också? Har inte hundra koll hur allokeringen ser ut där. Å andra sidan skulle nog kronan stärkas mot flera andra valutor än USD. Om den nu skulle stärkas.

1 gillning

Tack för svar och tack för en indirekt lektion i latin och ekonomiska termer när jag googlade “allt annat lika” - Ceteris paribus – Wikipedia :smiley:

1 gillning

I svenska kronor ja - men köpkraften skulle inte påverkas på samma sätt

4 gillningar

Möjligt jag fråga i fel tråd men men

@janbolmeson och forumet, hjälp mig tänka.

För de flesta som följt rika tillsammans-råden om global indexfond borde kronfallet inte vara odelat negativt?

Jag tänker på mig själv som exempel:

• Fondinnehav till stor del i USD/EUR
  • Bolån i SEK
  • Inkomst SEK

Det bör finnas ett jämviktsläge där jag tjänar mer på kronfallet än det kostar mig.

(Om jag då bortser från övriga effekter på Sveriges ekonomi)

Försvagningen i sommar har redan gett värdeökning av fonderna i så pass stor grad att jag exempelvis skulle kunna betala restskatten i september

2 gillningar