Hej!
Jag siktar på långsiktigt stablit sparande som inte kräver enorm koncentration. Har hållt på i 2-3 år och läst/lärt mig om “verkliga” finansmarkader och ekonomier(Har läst en del på univeristet om det innan detta).
Jag har fastnat för bland annat Dalios sätt att tänka, vilket borde synas i min portfölj, men har såklart påverkats av andra också.
Här är i någon mån något jag utgår ifrån
Ovanpå detta så försöker jag jobba med BNP och Inflation i en 4 dels modell dvs kombinationer med dessa på upp/ner. Ungefär såhär klipp
Politk är såklart viktigt på lång sikt och är ngt jag försöker få in i ekvationen. Hur som haver så är iaf ett huvudtema för min porfölj att vara diversifierd inte bara geografiskt utan även med avseende på olika politiska scenarion, BNP/Inflation/Räntor och sist men inte minst vår kära dollar ![]()
Jag har skrivt lite om det i detta inlägg
OK, nu har jag kacklat på ett tag här, men det är en bakgrund till följade resonemang.
Min portfölj är väldigt tiltad bort från att långa räntor ska ner mer. Dvs ingen US tech och inga långa räntor. Men jag tänkte att en bostad är en sådan exponering, dvs en sådan som mår bra i det gamla normla(låga räntor,låg tillväxt och låg inflation). Med tanke på att den kostar en del och således är en väsentlig del av ens tillgångar borde man inte ha priset på denna och faktorear som påverkar priset i bektaning när man “diversifierar”.
Som ett exempel på något som skulle vara mindre diversifierat så är en global fond med 60 % USA och bland dem 60 en hel del tech, en HY fond väldigt riskabelt att ha sidan om en bostad, medans en portfölj med EM, Guld och “EU defensive högutdelare” + bostad är mer diversifierad.
Bara en tanke med lite bakgrund. Kom gärna med kommetar ang. mina antagaden som jag presenterat samt slutsatsen. Andra kommentar på ideer i bloggen är också välkommna!
/Baloo

på gott och ont