Tjena!
Vänder mig hit för att få fler ögon än mina egna på hur jag ska lägga upp mitt sparande.
Lite info:
Jag har precis fyllt 27 och känns som att jag sitter i en bra position i livet med goda förutsättningar till fortsättning.
Jag har en lägenhet i en BRF värd ca 2.6m med ett lån på 2.1m och rörlig ränta på 2.78%. BRF-avgift på 4700kr.
Stabilt jobb med ca 65000kr/mån brutto (varierar någon tusenlapp). Leasingbil på företaget som dras på lönen vilket ger mig ungefär 43.000 Netto varje månad.
150.000 på aktiemarknaden med fast månadssparande på 10.000kr/mån uppdelat följande:
45% Länsförsäkringar Global Index
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
20% AMF Aktiefond Småbolag
15% Avanza Emerging Markets
Har även autgiro på 2000 varje månad som går till XACT Nordic High Dividend Low Volatility (UCITS ETF)(B1 SEK) där all utdelning återinvesteras.
50.000kr i en buffert på ett sparkonto hos banken med 1.3% ränta.
Vad som blir över på lönen, mellan 2-6000 sätts in på ett sparkonto med 1.3% ränta för resor.
Mål
Med en nettoinkomst på 43.000kr/mån, boendekostnad på ca 16.000kr/mån (inkl. 3600kr amortering, el, internet, telefoni, osv) och rörliga utgifter på ca 10-15.000kr/mån så brukar jag kunna spara mellan 12-17.000kr/mån.
Hade det varit gynnsamt att jämka bolånet för att få ut några extra tusen i månaden för investering eller ska man se dem som “gratis pengar” när de kommer i april?
Är det rimligt att börja titta på löneväxling?
Vad har ni för synpunkter kring min portfölj, exponering, strategi eller förslag till förändringar?
Vad har jag för förutsättningar till att bygga ekonomisk frihet eller passiv inkomst i framtiden?
Vad hade ni gjort i min situation?
Tacksam för alla svar och kommentarer!
//
En nyfiken privatekonom