Jag är kund på Nordea och ska börja spara på billiga fonder.
Spar-horisont, 20 år plus
Uppskattar alla feedbacks.
Tack på förhand:)
Jag är kund på Nordea och ska börja spara på billiga fonder.
Spar-horisont, 20 år plus
Uppskattar alla feedbacks.
Tack på förhand:)
SPP aktiefond global innehåller redan EM så blir lite kaka på kaka, hade personligen skippat EM fonden. Annars ser det väl trevligt ut
Personligen hade jag satt pengarna på räntekonto typ 0.5% istället för de räntefonderna som knappast briljerar.
Har själv IKC avkastningsfond och Spiltan Högräntefond
Mjo är ju ett alternativ, hade nog personligen bytt ut den ena till AMF lång och den andra till guld.
Bara intresserad, varför väljer du en lång räntefond och inte en kort, om du bara ska välja en?
Korta brukar vara mer lönsamt vid stillastående eller stigande räntor🙂
Vem har sagt att räntorna måste stiga eller ligga stilla?
Hah, det har du helt rätt i!
Kan säkert vara så att en kort räntefond är ett smartare val. Tycker bara det känns oerhört svårt att hålla kvar vid korta räntefonder i en långsiktig portfölj i ett ISK i dagsläget, känns bättre med Sparkonto eller rentutav aktier kan jag tycka Kanske AMF räntefond mix är ett bättre val, eller en riktigt lång amerikansk ETF, typ iShares 20yrs
Joo, men däremot så känns räntedelen mer som en del man får vara lite mer ”dynamisk” med och följa hur marknaden ser ut just nu.
Men vill man ha en helt passiv portfölj och inte behöva hålla koll på makroekonomi och ränteläget så bör en kort och en lång vara bäst på en lång tidshorisont. Däremot kan man då också fundera över om man ska ha räntefonder i ett långsiktigt sparande, det är kanske den största frågan men en helt annan