För mig finns det en aspekt utöver högre räntor i Kinesiska statsobligationer och det är att de är utgivna av just Kina.
Eskalerar handels/finanskriget (vad man nu ska kalla det) mellan USA och Kina såpass så kan det vara en god idé att inte ha alltför stort kapital i kinesiska obligationer.
Russell Napier har några bra anledningar varför han tycker det är en av “The biggest wealth traps” att äga kinesiska statsobligationer.
En intressant observation från data är att mellan 1978-2000 så var korrelationen mellan långa statsobligationer och aktier 0.3. Efter år 2000 är den -0.3. Om vi räknar korrelationen för hela perioden 1978-2021 så får vi faktiskt 0.04!
Det innebär helt enkelt att det är svårt att säga något konklusivt om korrelation över huvud taget. Det enligt mig mest korrekta är att använda resultatet från hela tidsperioden som antyder att långa statsobligationer och aktier är okorrelerade.
Rent statistiskt ska man akta sig för att mäta korrelation i data från tillgångar med fat tail-fördelningar!
Då är det i samma härad som guld vs aktier? Dvs man kan ta dessa tre tillgångar och de har ingen korrelation gentemot varandra. Den stora skillnaden är att det är svårt räkna ut framtida avkastning för både aktier och guld, men det är möjligt för räntor?
Haha, glöm det. Då behåller jag det för mig själv och tjänar storkovan!
Skämt åsido, man ska nog inte gå in alltför hårt i något som marknaden förväntar en avkastning på 2-3% innan avgifter+skatt (dvs. US 20-30 year treasury bonds). Ännu värre blir det för svenska och andra Europeiska långa räntor. Jag har 10% US long 20-30 år i min portfölj, 10% guld och 10% bankkonto för att ta udden av en eventuell nedgång.
Eller så köper man när blodet ligger på gatorna. Ingen förväntar sig bra avkastning på räntor, alla hatar dem… Köpläge?
Jag önskar jag inte började närma mig uttagsfasen – det tvingar mig att fundera på räntor och guld. Om jag hade uttag 30 år bort hade jag ju kunnat komma undan med bara 100% aktier
Precis som du fick mig att ändra till också för ett tag sen. Golden Bålgeting, osv.
Sjukt nog ser jag nästan (men bara nästan) fram ett börsras bara för att se hur portföljen klarar det, haha.
För att inte tala om hur mycket jag ser fram emot diskussionerna på forumet i en sån situation. Det är väääldigt många hypotetiska resonemang just nu. Ska bli kul att se hur det låter i ett skarpt läge.
Haha, det var faktiskt med flit. Det var från en annan tråd där vi diskuterade Golden Butterfly men att man ökade andelen aktier/drog upp risken. Så istället för 40/20/20/20 så körde man 70/10/10/10. Dvs istället för en mesig gyllene fjäril så blir det en något mer ettrig bålgeting.
Klokt att använda maximal draw down eftersom standardavvikelsen är ett dåligt mått. Standardavvikelsen består både av önskad rörelse (upp) och oönskad rörelse (ner).
Vill man minimera att portföljen sjunker i värde är det det man ska analysera, draw down alltså.
Bra tråd!
En sak jag har lärt mig är att korrelationen mellan aktier och obligationer är:
-Positivt korrelerad i en marknad där prissättning är driven av inflations överraskningar.
-Negativt korrelerad i en marknad där prissättning är driven av tillväxt överraskningar.
Vi haft i stora drag 40+ år av en marknad driven av tillväxt överraskningar som haft en nedåtgående inflation.
OM man kommer i en marknad driven av inflations överraskningar kommer man se en positiv korrelation (alltså aktier och obligationer rör sig åt samma håll). Få är positionerade för det. Frågan är hur man gör bäst.
Jag har på tok för många olika insitut för att inte sammanställa dem via excel (vilket jag har gjort sedan 2009 och jag har kvar min data därifrån). Är dessutom i tankar att köpa en villa för uthyrning också. Det var länge sedan jag brydde mig om utvecklingen som står när jag loggar in på min depå, utan jag litar på mitt excel ark.
Det känns ju som om den reella inflationen är delvis bortkopplad från den estimerade inflationen. Känns i mina ögon helt absurt att räkna bort till exempel villor/bostadsrätter från inflationen. “Villor stiger med 19.8% i år men inflationen är bara 2%”. Välkommen till verkligheten…
Min erfarenhet av Nasdaq och tillväxtaktier sedan våren i år, säger att det är ett direkt samband mellan kurs och ränta i USA. Går räntan upp, dyker kurserna. Omvänt läge om räntorna går ned, då går kurserna upp. Mitt urval är cirka 25 aktier inom fintech, forskning inom genom, ny teknik och teknik till elfordon.