Sitter och byter ut dyra fonder mot billigare i en portfölj.
Sprang på SEB Dynamisk Aktiefond:
Fonden är en aktiefond som får placera i aktier och aktierelaterade överlåt-bara värdepapper över hela världen. Åtminstone 90 procent av Fondens värde ska vara placerade i aktier och aktierelaterade överlåtbara värde-papper. Fondens risknivå och geografiska allokering kan variera beroende på förvaltarteamets rådande marknadssyn. Fonden kan ha en tydlig offensiv alternativt defensiv karaktär.
(Text markerad av mig)
Drog upp den i FiTool, som föreslår all-countries-fonder som liknande. Va? ![]()
FiTool - SEB Dynamisk Aktiefond, Storebrand Global All Countries
Fonden har 2,93 i tracking error (MSCI AC World Index (Net Return)), så man tycker ju ändå det låter som borde de jobbat lite.
Slänger upp en graf med jämförelse med SEB Global All Countries på Avanza: (Den är nära en globalfond också, men de jag jämförde med hade funnits kortare. Förslag på längre global/all-world mottages tacksamt
).
Tidsperiod vald från när SEB Global All Countries startar.
VA!? Det är ju en global/all-countries-fond.
Vore intressant att höra hur dynamiska de varit.
De ska dock ha cred för att de trots avgiften presterar lika bra! Så ingen nackdel att äga (historiskt) antar jag.. x)
Måste också få nämna SEB Världenfond. Mina tankar gick direkt till globalfond, men läser man och kollar innehav så är det 70% aktier och 30% räntor, för en nätt avgift på 1,51%.
T ex 70% SEB Global Indexnära + 30% AMF Räntefond Kort kostar 0,17%.
70% Handelsbanken Global Index Criteria (A1 SEK) + 30% Swedbank Robur Räntefond Kort A kostar 0,35%. (Mer ESG).
Ska se om jag kan få tag i protokollet från rådgivningssamtalet. Just nu gissar jag bara på motiveringarna till fondval och aktier mot räntor (
svenska småbolag: home bias, småbolagsfaktorn
globalfond med 30% korta räntor: diversifierad, men mindre volatilitet
“dynamisk aktiefond”: hänga med på rusningar och skydd mot fall…
teknikfond: Teknik går bra!..
).
Så, nu är jag lugnare igen ![]()