Positionera sig för en andra Covidkrash

Hej Alla, Ny medlem här.

Jag misstänker att vi står inför en andra covidkrash, globalt. Detta pga att många blivit arbetslösa. Det har tryckts upp massvis med pengar. (Hörde att under 10 månader 2020 så trycktes 30% av alla dollar som någonsin tryckts upp i USA). Tycker mig också märka att det är fler exekutiva auktioner på Hemnet (detta kan dock vara ren inbillning då jag inte har fört nån statistik över detta). Men som sagt, jag tror det kommer gå illa framöver.

Så jag undrar om folk har några tips på säkrare investeringar framöver. Själv tänker jag en del guld, matproduktion (då vi alltid måste äta), kanske fastigheter med billigare hyror. Man kanske skall köpa mark? Jag är väldigt intresserad av att höra hur folk tänker kring detta. Och om folk har faktiska tips på eventuella fonder eller papper som man kan investera i?

Jag tänker som så att skall man investera i exvis guld så skulle jag vilja att det är backat av riktigt fysiskt guld, och inte bara ett certifikat som är utställt av en bank som speglar kursen. Känner nån till och kan tipsa om nått sånt papper? Samma om man skall investera i matproduktion, att den fonden då faktiskt äger aktier i företag som producerar mat (spannmål, potatis etc)

Om inte covidkrash så kan ju marknaden krascha av andra saker. Fast det är ju omöjligt att veta när det kommer så detär väl bäst att månadspara.

Och inte sälja i panik när kraschen kommer. :slight_smile:

1 gillning

Om du tror på en krasch, håll cash.
(och var beredd att köpa)

1 gillning

Nja, vanligtvis så skulle jag hålla med dig, men i och med att det trycks upp så enormt mycket pengar så är jag rädd att vi kan komma till nån slags hyperinflation. Därför tror jag guldcertifikat kan vara bra, för vill du sedan köpa så har ju dessa kvar sitt reella värde (om inte till och med mer). Men som sagt då måste man ju vara säker på att det inte bara är pappersguld.

Om du spekulerar i att det kommer en krasch, så har du ju implicit en åsikt om att den kommer i närtid. Om den kommer i närtid så spelar det ju inte någon roll att ha pengarna cash. :slightly_smiling_face:

För att svara på din fråga om värdepapper som följer utvecklingen för guld och backas av fysiskt guld - det finns en rad börshandlade fonder som uppfyller precis det. Kolla gärna följande tråd:

2 gillningar

Om vaccinet visar sig fungera bra så tror jag inte på någon ny “Covidkrasch”. Totalt sett tror jag på ett kanonår på börsen, om vaccinet gör så att pandemin stannar av.

Jag är inte lika säker på min egen portfölj eftersom 2020 var väldigt bra för mig (+60%) och jag inte ser att det speglar värdet på alla företag jag har aktier i, vissa borde falla tillbaka ganska kraftigt. Jag har sålt av en del i januari men har ännu inte bestämt vad jag ska köpa istället.

Jag ser till att ha en generös Bufferthink + ca 20% av portföljerna på sparkonto med lite ränta (för min del Komplettbank). Sedan är jag redo att aggressivt gå in när kraschen kommer, COVID eller andra faktorer kvittar. Så gjorde jag förra året och det är jag nöjd med nu i efterhand.

1 gillning

Det är precis så jag resonerar också (fast jag har nog närmare 30-40% på sparkonto). Har inget emot att förlora lite avkastning på kort sikt så länge jag sover bra om natten. Jag försöker känna efter lite då och då hur det skulle kännas om börsen föll 30% imorgon. Så länge det känns hyffsat ok, så har jag lagomt mycket/lite investerat.

(investerade allt sparkapital jag hade innan IT-bubblan, så jag vet hur det känns).

3 gillningar

Jag läste början på en låst artikel på Di.se att “…börsen kommer pga stimulanser att gå upp till mitten av 2022.”

Fastän det är lite: “Source: Dude trust me”

Så vore det väl fantastiskt för oss om så vore fallet. :sunglasses:

Själv positionerar jag mig inför framtiden genom att öka min buffert en del, inte månadsspara mer än vad jag bestämt i förväg samt ökar andelen guld.

I “lekhinken” har jag sålt nästan alla aktier och lagt pengarna mestadels i silver bullet samt precious green.

1 gillning

Jag har inte investerat på börsen länge, men det jag kommit fram till är att det är fan inte nån som har en aning om hur det kommer gå.

Vet att precis när det vänt uppåt på börsen efter “corona-nedgången” så var det många som varnade och tvärsäkert uttalade sig om att det bara var tillfälligt och att det skulle ner MYCKET mer.

Läste för en tid sen en artikel där någon förståsigpåare varnade för en krash vid en ev andra våg. Det kom en andra våg och ungefär i samband med detta så hade vi en nedgång som varade i ett par veckor. Vad nedgången berodde på vet jag inte, men det vände i alla fall uppåt ganska snabbt. Jag är glad att jag inte agerade på varningarna eller sålde när det började gå ner.

Jag tänker såhär. Ha aldrig mer pengar investerade i aktier/aktiefonder än att du klarar en nedgång på 50%… eller kanske 60%.

Om man försöker gissa vad som komma skall kommer man sannolikt bara förlora pengar på utebliven avkastning.

Mina tankar. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är därför diversifiering är så otroligt viktigt! Framtiden är oviss, men en diversifierad portfölj består :wink:

2 gillningar

diagram2

Så här såg min Covid-crash ut på kontot. Satt helt stilla i båten.

Säg att man sålde av allt i början av mars. Senast i mitten av april hade jag behövt hoppa på igen för att inte komma på efterkälken.

Hade jag dessutom “hoppat av” i januari (bara knappt två månader innan Covid slog till) så hade jag också tappat en uppgång på 15%.

Så det är väldigt svårt att “positionera sig” med rätt timing. Där det i slutändan ändå lär handla om tur.

MEN jag håller med det känns intuitivt som höga värderingar och därmed nervöst. Nästa krasch kan ju även hålla i sig 5 år likväl som 1 månad också.

1 gillning

Jag satt still i båten under första Corona-dippen och månadssparade som vanligt. Nu var denna nedgång så kortvarig att man aldrig riktigt prövades, tycker jag.

Exceptionella händelser, som Corona, kanske i sig inte utlöser en långvarig kris? Vad vet jag? Att tajma en sån dipp som vi hade i våras kräver mycket tur.

Jag tänker att ett ihållande börsfall kanske snarare kommer när många siffror pekat på all time år efter år. Har själv klurat mer på hur jag ska positionera mig på USA-börsen efter att ha läst artikeln av Jeffrey Grantham.
Omöjligt att förutspå om och när USA-börsen kraschar såklart, men hans uttalande fick mig att fundera om jag inte är lite väl högt exponerad mot just USA iom min stora andel globalfonder.

Har börjat fundera på om man inte har för många ägg i samma korg när man huvudsakligen äger globalfonder? Funderar därför nu på att börja minska andelen globalfonder till förmån för tex Tillväxt, Asien, lite Europa och lite mer Sverige.

1 gillning

Jag tänker att det är svårt att positionera sig för en specifik krasch (Corona 2.0 eller något annat hot) men däremot tycker jag att man kan ha en filosofi att öka/minska risken beroende på vad som hänt på börsen.

Jag skrev ett långt inlägg i en annan tråd här. Hela tråden kan vara intressant för dig, där jag återger mitt inlägg nedan … citat

jag tror det hade varit mer intressant att föra en diskussion om

1. För vem/vilka situationer det kan vara lämpligt att hålla kvar aktieandelen i ur och skur
  2. För vem/vilka situationer kan det vara bra att vara något proaktiv i sin aktieallokering
  3. Vilka är principerna, “Do’s and Don’ts”, när man vill öka/sänka aktieandelen?

I min värld är 1an för portföljer med 20-30+ års sparhorizont (88% chans att man går plus - tråden).
2an är för sparande med kortare tidshorisont, när man närmar sig uttag eller av andra orsaker har ett sparande med kortare tid till kapitalet behövs.
För 3an, principerna, så tycker jag bra principer är

• Aldrig göra en förändring i affekt eller stress . Håll alltid på beslutet ett par dagar oavsett om det är en ökning eller minskning. Utför därefter om det känns likadant.
  • Aldrig göra stora förändringar på en gång . Ska det ändras så ska det vara stegvis i tex. 5%enheter åt gången. Det är bra både på väg upp mot en topp, och på väg ner till en botten och även därefter i början av “climbing the wall of worry” uppgången. Stegvis!
  • Alltid ha ett öppet sinne för felbeslut. Var pragmatisk och reversera riktning (ok, Jan, rätt beslut under förutsättningarna med med fel utfall, så ny information leder till nytt beslut :slight_smile: )
  • Aldrig gå helt ur eller helt in i marknaden. Jag tänker så här om modellportföljerna:
    a) Högriskportfölj - normalt 80% akter (20% räntor/guld) kan få gå ner till 65% aktier och upp till 95% med 3 st 5%enheters steg i vardera riktningen. Balansen placeras 50/50 i räntor/guld.
    b) Mellanrisk portföljen - normalt 60% aktier (40% räntor/guld). Kan få gå ner till 40-45% aktier i 3-4 steg och upp till 75-80% i liknande steg.
    c) Försiktiga portföljen - normalt med 20% aktier (80% räntor/guld). Kan få gå ner till 5% aktier och upp till 35% aktier också i liknanden steg.
    På så sätt tänker jag att olika portföljer i princip täcker en kontinuitet mellan 5-95% andel.

Jag tror det är en mer pragmatisk hållning som underlättar så att man inte freaka-ut när det smäller . Nu har jag ju också varit med om många krascher alltifrån lite drygt 20% till runt 80% nergång:

• 1987 svarta måndagen
  • 1990-1994 Svenska finanskrisen
  • 1997 Asien / Ryssland krisen
  • 2000 IT bubblan
  • 2001 September 11
  • 2008 Amerikanska finanskrisen
  • 2020 Corona krisen.

Om man tillåter sig att dra ner risken något i portföljen efter en lång uppgång, ta hem lite vinster, så minskar också risken att man freakar-ut när det är blodröda siffror. Lättare att sitta lugnt i båten när man låst in en del av vinsten helt enkelt. Dessutom mer torrt krut att lägga in under och efter kraschen.

… slut citat

3 gillningar