PostNord: skicka 20 kg nödhjälp gratis till Ukraina

Man kan som privatperson nu skicka 2 x 20 kg nödhjälp till Ukraina vid PostNord utan kostnad.

Vad kan man skicka:

Sammanfattat från Postnords hemsida

• Mat
    • Konservburkar, tex ravioli, tonfisk, köttfärssås, tomatsås, soppor, frukt och bärkonserver
    • Snabbnudlar och annan torr pasta
    • kakor, energibars, choklad
    • te, kaffe
  • Kläder , hela och rena, främst underställ, vantar och regnkläder
  • Hushållsprodukter , hela och rena t.ex. sovsäckar, kuddar, täcken, termiska muggar, soppåsar
  • Hygienprodukter, nya i obruten förpackning, t.ex. tandkräm, tandborstar, tvål, våtservetter, kvinnliga hygienprodukter
  • Medicinprodukter t.ex. bandage, sterila kompressorer, plåster

Vill man skänka pengar så har jag och @carolinebolmeson främst skänkt till:

11 gillningar

Hur funkar det här egentligen? Det måste ju vara riktigt dålig verkningsgrad på pengarna om jag köper vita bönor på konservburk här för att skicka till Ukraina. Kanon att det nu är möjligt - men vad för typ av varor är bättre att skicka i 20kg box istället för gå via en större hjälporganisation?..Eller är syftet att jag ska kunna skicka chokladkakor direkt till farfar Oleg med en personlig hälsning?

4 gillningar

Det lär det inte vara, då det går via hjälporganisationer i Polen.

Tanken är väl att alla som vill göra något ska få chansen, om sedan vissa tycker det känns bättre att få bestämma själv/samla in/agera pedagogisk förälder etc kan ju skifta från fall till fall. Mat är billigt i Polen, så att skicka konserver verkar direkt korkat.
Jag kan se framför mig hur dagisavdelningar samlar, ritar tekningar, samlar in nallar etc.

Den cyniske lille djävulen i mitt öra viskar att Postnord försöker bättra på sitt dåliga rykte.

Jag vet inte, jag kan bara spekulera i att behovet är förmodligen sjukt stort. Att föra krig är ju det mest resurskrävande som man kan företa sig och jag tror att alla bidrag är välkomna.

Jag själv upplever att mest givande / gör störst skillnad är att ge till ComeBackAlive men det är lite kontroversiellt eftersom de inte bara köper in humanitära saker, utan även vapen, ammunition, drönare och liknande till militären. Deras twitter-konto ger en bra känsla för vad pengarna går till.

Sedan kan jag mycket väl tänka mig att vi köper en låda tillsammans med barnen kring sakerna på listan som efterfrågats ovan.

Vill man ge till typ farfar Oleg (:blush:) så finns det ett antal personer man kan hitta på Twitter som är nere på plats som man kan komma i kontakt med. Det är dock alltid lite klurigare. En som jag har bidragit till med lite pengar också är JamesVasquez (han vill inte ha mer pengar just nu). Men jag skulle nog inte rekommendera försöka skicka till enskilda personer om man inte har kontakter sedan innan.

Lite så, man får säkert 5X fler burkar bönor i Polen än i Sverige för samma peng?

Men fin gest oavsett. :relaxed:

1 gillning

Tack för tipset! En hel låda med chokladkakor från Lidl står nu på inköpslistan. Blir bra nödhjälp. :hugs::sunny::heart:

Vill bara puffa för den här. Jag var och lämnade paket på PostNord idag och de var väldigt entuasiastiska och berättade att bara på det företagscentret (Fridhem, Malmö) så skickade de flera flyttlådor varje dag.

3 gillningar

Inte enligt den person jag pratade med på Postnord, han sa att dom skickar ner lådorna till polska gränsen där “vanliga” Ukrainska posten tar över. Enligt honom skulle det vara helt ok att skriva en specifik adress på paketet.
Sen om det verkligen kommer fram till farfar Oleg eller inte är naturligtvis en annan fråga.

2 gillningar

Jag annonserade i lokala Facebookgruppen att jag kan ta med paket in till Malmö (vi har inga Företagscenter i Lomma kommun) då då jag kör förbi Postterminalen i Malmö (Norra hamnen) i stort sett varje dag och det har blivit några kartonger med tiden. Personalen sa samma sak att det kommer en hel del paket som de vidarebefodrar. Fler än de trodde.

2 gillningar