PPM- 2023 Summering!

Hamnade under soffliggar-alternativet… :rofl: Så ytterligare bevis för fördelen med tråkig indexfond. :laughing:

Den här noten var lite intressant: ”Det enskilt högsta premiepensionskapitalet uppgick till cirka 5,1 miljoner kronor.” Kämpa @Kai_Makinen1 du har en bit kvar till toppen, än är du bara en medelmåtta! :rofl:

Den siffran är ju rätt bisarr alltså! :hushed:

Indeed. VSV (vilket skulle visas)

LoL :rofl:
Det finns med 99.99% sannolikhet en ännu mer extrem outlier (i det generella fallet menar jag, du läste om DEN mest extrema i texten där). Orsaken till en positiv outlier, ja det är högst oklart. Risk och chans… men, för egen del så betraktar jag dessa positiva outliers som ett slags lotterivinst. Och det finns ju bevlisligen personer som vinner hiskeliga summor pengar på lotterier. 100 MEUR/MUSD, typ. Jag menar: NÅGON ska ju till sist vinna den där super-potten.

1 gillning

Jag har också en liten del i denna fonden som krydda i tjänstepensionen bland annat. Den står ju riktigt högt nu efter ett bra fjolår. Vi får se vad som händer framöver. Fallhöjden är ju hög :joy:

NAV tog 17,5 år på sig att komma tillbaka till toppen.

Som mest var den nere 78,45% (med den upplösning jag hade i appen. Kan vara annorlunda om man kollar dag för dag).
Inte lätt att hålla i den då och inte sälja.

Att köpa nischade fonder har sina nackdelar.

Den kurvan, en hängmatta av episka proportioner, är ett typexempel på vad jag (och många med mig) inte vill göra med mina pensions- el “FIRE” besparingar.

Apropå den gubben (född 1930) och riskspridning. Hans Berkshire Hathaway är under hans absoluta personliga kontroll, än i dag. Han bestämmer investerings-strategin till syvende och sist: “I’m gonna hold!”
Den här artikeln är intressant, ca 57.5% av värdet i hela B-H är nu i två (2!) aktier. Apple Inc och Bank of Amerika.
Over 57% of Warren Buffett’s stock portfolio is held in these 2 stocks

Och det är värre än så: Top 5 Positions in Warren Buffett’s Portfolio
75% of Warren Buffett’s Portfolio Is Invested in 5 Stocks

Raka motsatsen till riskspridning och detta med Apple Inc får mig mest att associera till filmen “Dumb Money”. Ett hyfsat antal personer blev väldigt rika på Gamestop aktien också. Så, jag gör +1 på @Intothewild :
“Sätter man tillräcklig med apor i en bur kommer någon träffa rätt 25 gånger i rad…”

För Mr Buffet spelar det här inte så stor roll, han har råd att förlora några bUSD ifall Apple eller BoA skulle rasa. Han har dessutom en hel arme folk som bevakar omvärlden och marknaden hela tiden så han kan sälja av hyfsat tidigt om skiten träffar fläkten. Några miljarder USD hit el dit, who cares?