PPM- 2023 Summering!

Härligt :+1:
Grattis!!!

Ok nu läste jag den första tråden.

Man kan nog sammanfatta det så här som @harvest gjorde i tråden:

Sedan postade @Aen denna statistiken från Pensionsmyndigheten:

Så tror inte detta är något för mig. Men grymt resultat Kai_Makinen1! Får hoppas det håller i sig! Sätter man tillräcklig med apor i en bur kommer någon träffa rätt 25 gånger i rad… :smiley:

Brorsan hade Rysslandsfonder i sin PPM, så det är andra sidan av myntet… Jag lutar mig tillbaka i min SÅFA… :slight_smile:

EDIT:
Hittade denna på Pensionsmyndigheten:

9 gillningar

Varför står det 0 % utveckling på min?

AP7 Såfa

Förändring i år %:+0,0 %
Förändring i år kr:0 kr
Snitt/år:+14,2 %

Det är för att ett nytt år börjat precis,
Om du söker på dina fonder på PPM
Då ser du där hur det gått 2023 :+1:

3 gillningar

Haha då gick det bättre

Värdeutveckling 2023
+19 %

3 gillningar

+22 % för år 2023
+9,9 % i snitt sedan år 2002 (pga 100 % räntor t.o.m. 2013)

Jag körde AP7 Aktiefond som bas under 2023, men har laborerat med olika tiltar under året. Just nu 20 % Sverige och 10 % globala småbolag.

2 gillningar

*Stor grattis för framgång! Jag undrar hur kan man välja bara aktiefond hos AP7 såfa , om man vill köra lite aggressiv ett tag till och låta bli räntefond som annars mixa och justera automatiskt efter årskullen. Tusen tack på för hand !

Om du bara vill ha aktiefonden byter du från ”Ap7 såfa” till ”Ap7 Aktiefond”

1 gillning

Hej Sara !
Tack! Du byter bara till AP-7 aktiefond .
Nu i början av året tycker jag inte att du ska ha räntefonder alls då jag tror att
Aktiefonder kommer gå bra i år också , men du får själv välja :+1: / kai

1 gillning

2001-2010 hade jag ingen aning om vilka val man skulle göra. Det landade i;
Alfred Berg GAMBAK
Didner George AF
Amf Sverige Amf Världen
Robur Contura fanns också med bland innehaven de första åren :smile:

2011 upptäckte jag AP7 Såfa 2011 där jag legat 100 % med vissa undantag (stor övervikt Sverige under korta perioder, senast oktober-november 2023).

2 gillningar

Grattis till bra utveckling :+1:

1 gillning

Tusen tack, nu är det gjort . Fattade inte det går välja bara aktiefond , trodde båda delar har bakat ihop hela tiden. :innocent:

1 gillning

21% hade Avanza Zero tydligen gått upp – hade helt glömt bort att det var där jag lagt min PPM-pension. Passade nu på att byta till Avanza Global. Men det är så lite pengar ändå att det knappt spelar någon roll.

1 gillning

Jisses! Robur Tech A hela 2023?

1 gillning

Landade på +15%.
Körde China under januari -23 och säkrade sedan den uppgången med 50 % innehav AMF korträntefond resten av året. Mixtrat med många byten dock utan framgång. Kanske blir det 100 % AP7 i år?

1 gillning

När inte hela 2023 , tyvärr!!!
Den gick 50% plus 2023 :disappointed:

Har varit med i PPM ända sedan starten, 1995. Första 5 åren var det räntebaserad förvaltning, det allra första PPM-valet till fonder var 2000. Min slutsats efter att ha läst den senaste rapporten, den om 2022, på Pensionsmyndigheten.se (rätta mig nån om jag har fel): från år 1995 är det som menas för mig när de skriver “sedan start” i sina %-siffror.

Har mixtrat med en hel del fondbyten under årens lopp, utan nån (långsiktig) framgång. Så nu är det stopp för alltid med det; ingen vits och dessutom tycker jag inte att det är så kul att hålla på. Har sent om sider lärt mig en hel del på & via detta forum som jag av en ren slump stötte på i Google’s nyhetsflöde faktiskt :slightly_smiling_face:

Hursomhelst. Till frågan som ställdes i denna tråden!
2023: +5%
2022: -12%
2021: +33%
2020: +8%
2019: +25%
+7.0% i snitt sedan start
(genomsnittliga personen med eget fondval: 7.4% i snitt sedan inträde, kvar i förvalet: 9.0% i snitt sen inträde).

Nu var ju mitt inträde den allra första början 1995, d.v.s. IT- & Telekom kraschen och Finanskraschen har hänt under den tiden. Men ändå.
Jag är inte helt klar över om den där 7.0, 7.4 & 9.0 siffran ovan är tidsviktad avkastning men jag tror det, se Premiepensionen: Värdeutveckling och utbetalningar 2022

Rekommenderad läsning det där, att se till att förstå graferna och tabellerna på den sidan är nyttigt. Slutsats? Ja… enough said.

Det är ändå en hel del pengar här på mitt PPM konto som absolut gör skillnad, det har ju gått lång tid men “volatiliteten” har varit hög så det fanns inget smart med att byta och hålla på. Vilket alla på detta forum vet sen många år… :wink:

Om man studerar fig 1.8 och fig 1.12 i rapporten för 2022 (ref länken ovan i min text) en stund, så inser man att @Kai_Makinen1 är en extrem outlier. Nu är internränta inte samma sak som genomsnittlig värdeutveckling per år (tids- el kapitalviktat sak samma), men ändå. Det mest irriterande (för en sådan som jag) är ju att det jag skulle ha gjort med det här PPM är… ingenting. Det hade faktiskt gjort skillnad på riktigt för pensionen.

1 gillning

Jag har mer än 50% i den och haft den sedan start.
Haft en del väldigt dåliga år i samband med IT-kraschen och finanskrisen. Typ en period på runt 12 år då den “stod stilla” om man hade den hela perioden utan att köpa/sälja.
Tror den gick ner typ 75% från toppen till botten. Dock lite osäker på siffran utan att kolla upp.

Den har haft ett bra resultat senaste 10 åren. Men ingen aning hur det blir kommande 10 år

2 gillningar

Jajamen. Jag har också haft den (Robur Tech) för längesen, minns den väl. Hade den i min frilagda premie i min TJP också, det var ingen bra ide under den tidsperioden. Precis som du skriver “den stod stilla” sen och det var en lååång period. Sålde av den och tog förlusten, det är inget jag ångrar.

1 gillning

Bra, grattis! Genom IT/Telekom kraschen, Finanskrisen och Covid-19 pandemin. Du kan vara nöjd det är vad jag tycker. Se här: Premiepensionen: Värdeutveckling och utbetalningar 2022

Tips: specifikt att studera är Fig 1.8 och Fig 1.12.

1 gillning