Fondförsäkringen kommer alltså fortsätta förändras även nu när han går i pension.
Gällande traditionell försäkring står följande: Väljer du att byta till traditionell försäkring tar Pensionsmyndigheten över förvaltningen av kapitalet och du får ett garanterat belopp utbetalat till dig varje månad så länge du lever.
Vad rekommenderar ni för alternativ nu när han går i pension? Låta det ligga kvar i fondförsäkring och hoppas på positiv utveckling? Han har AP7 Såfa (85 %), AP7 Räntefond (7,5 %) samt Spiltan Räntefond (7,5 %) - jag har försökt minska risken något.
Jättesvårt att svara på nån form av rekommendation. Det beror mycket på vilken risk och avkastning din far behöver/förväntar sig. Vilken risk han kan ta beror mycket på övriga pensioner och ekonomisk situation.
Vad gäller AP7 Såfa så går den väl automatiskt över till mer och mer räntor ju äldre man blir? Så jag ser inte riktigt poängen med att du har minskat andelen av den och lägga till ännu mera räntor?
Frågan är också hur mycket han “behöver” varje månad och om han har andra tillgångar/värden som kan tas till om det kniper.
Det ena innebär ju att “stanna på vald nivå” (Sannolikhet med lite lägre avkastning).
Det andra innebär väl lite mer “svängning” så det kommer indirekt att handla lite om timing hur hans utbetalningar sker framöver. Har han då t ex en sommarstuga eller andra värden att sälja/använda om det kniper kanske det kan lösa upp den risken.
Samtidigt så vet jag inte riktigt hur en fondförsäkring hanteras under utbetalningsfasen? Antagligen behöver ju uttagstiden eller uttagsbeloppen i slutändan justeras på något sätt när värdet svänger.