Hejsan! Ny till forumet men inte till rika tillsammans. Vet att pension varit hett ämne senaste, därav jag ställer fråga nu då jag antar alla är experter. Frågan kanske har ställts innan men har inte hittat utefter det jag letat.
Jag fick nyss anställning på kommun, där jag omfattas av AKAP-KR pension. Efter undersökning får jag dock lite svårt att greppa skillnaden mellan traditionell försäkring kontra fondförsäkring. Traditionell gör jag ingetting på, har den från början och får “garanterad summa” men inte vilken summa. Fondförsäkring kan jag välja mellan x-antal fonder att allt ska invensteras i och ska man följa allt som sägs här pekar det mot att man ska välja fondförsäkring och en billig global index. Men är det så? Vilka siffror snackar vi när det gäller traditionell föräkring, vad är den “garanterade summan”? Hyr mycket växer den? Är det räntefonder, indexfonder eller hur ser det ut?
Kan vara jag som missat något, men hoppades att jag skulle få lite hjälp härifrån, kanske även siffror på skillnaden mellan dem.
Det känns som det är få som argumenterar för traditionella pensionsalternativ och fler för fondalternativ. Själv har jag genom åren ändå medvetet valt flera traditionella alternativ, nu senast för löneväxling under ca 5 års tid. Jag gillar att ha lite mindre svängningar totalt sett, även om det sannolikt sker på bekostnad av den totala värdeökningen.
Roade mig med att logga in på minpension.se och titta på deras siffror på fördelningen mellan mängden pensionskapital jag kan placera (=fondalternativ) resp inte kan placera (=traditionella alternativ inkl den stora posten allmän inkomstpension). Tittar jag längst ned på fliken “Intjänat” ser jag att min egen fördelning just nu är 48% - 52%. Har du lust får du gärna berätta din fördelning?
Kort sagt, trad försäkring innefattar en lägre risk (garanti) men samtidigt mindre avkastning.
Fond försäkring har mycket högre aktieinnehav vilket betyder högre risk med högre avkastning.
”I fondförsäkringar kan du välja en högre andel aktier än i traditionella försäkringar vilket ökar den förväntade värdeutvecklingen, men ger också en högre risk.
Traditionella försäkringar har ofta en lägre aktieandel och därmed en lägre risk. I en traditionell försäkring erbjuds du ofta en garanti, till exempel att du får tillbaka en del av det du betalat in eller att pensionen inte kan sjunka under en viss nivå.” : Tar det från Fondförsäkring och traditionell försäkring | Pensionsmyndigheten
Som jag förstår det, om du är ung (pension mässigt ung) det vill säga du är 55 eller yngre bör man starkt överväga att köra fond försäkring då det är LÅNG tid kvar till pensionen och du bör ta högre risk.
Kikade runt vad jag hade tidigare som var alecta:
Akier 27.2%
Räntebärande värdepapper 54.4%
Alternativa investeringar 18.3 Placeringar och innehav | Alecta .
Att köra 50% räntor när man ska jobba 40 år… då tycker jag man har tagit för lite risk.
Viktigaste variabeln är din ålder. Är du under 50 är det väl fondförsäkring och 100% aktier som gäller. Har du ej barn och är ogift kan du även välja bort efterlevnadsskydd, blir ungefär 1000kr ish per mån mer i pension i slutändan om du har en lön på 40k nu. Kika in beräkningarna på konsumenternas.se