Hej! Ny här och tack för ett bra forum!
I min premiepension har jag nu Swedbank Global Access 80% och Avanza Zero 20%. Under många år hade jag Swedbank Technology och AP Såfa som gjorde att det blivit en bra avkastning under åren utan att jag kollat! Ville minska risken mot Tech därför sålde jag Technology samt avgift. Bytte till Swedbank Access Global som sagt och nu har den gått ner 12 % i år enligt PPM dvs ner 245000:- då jag har ett ganska stort belopp. Avanza Zero har gått upp 10000:- .Globalfonden värde 1 873 000, Avanza zero ca 540 000. Känns jobbigt att det gått ner 245000 och skulle behöva sprida risken i portföljen. Hur skulle en bra fördelning se ut för att kunna bli lite lugnare?. AP7 Såfa finns ju men jag blir 56 nästa år och den har ju också mkt amerikanska aktier. Vid 56 års ålder börjar den vikta om med räntor och det var därför jag ändå valde globalfonden då jag tänkte att det var ändå 13 år kvar tills när man är 68 år.
Hej!
Ett sätt att minska svängningar i portföljen skulle kunna vara att redan nu ha en andel räntor ihop med aktiefonderna. Du kan fundera över ungefär hur stor procentuell nedgång som hade varit en smärtgräns för portföljen som helhet och sedan bestämma fördelning mellan aktiefonder och räntor efter det. Jag brukar schablonmässigt utgå från att en bred aktiefond skulle kunna gå ner 50 %. Går smärtgränsen vid 25 % nedgång för hela portföljen bör man således inte ha mer än 50 % i aktiefonder utan ha resten i till exempel räntor. Går smärtgränsen vid 15 % nedgång kan man sikta på runt 30 % aktier och resten räntor.
Ovan ska så klart bara ses som grova antaganden men det kan fungera som en utgångspunkt för att fundera över den egna risktoleransen och kunna hitta lagom avvägning mellan för hög eller för låg risk.
Tack för svar! Har lyssnat lite på de mkt bra avsnitten om räntefonder men tycker det var svårt att förstå eftersom jag inte är hemma alla på detta. Vilka räntefonder skulle kunna vara aktuella i detta fall i Premiepensionsportföljen? Nu är väl räntorna på väg upp och då minskar även värdet på räntefonder om jag förstår rätt? Men skulle behöva en ”krockkudde” i PPM då jag nu inte har AP7 Såfa eller det kanske ändå är den man ska välja igen?
Olika räntefonder är olika känsliga för ränteförändringar. Ju längre duration, desto större påverkan har ränteförändringar på en räntefonds utveckling. Har du inte sett Zinos tråd om räntefonder kan den rekommenderas om du vill förkovra dig mer. Där finns också flera exempel på räntefonder med olika egenskaper. Mycket handlar om hur du vill att räntefonden eller räntefonderna ska bete sig. Det finns räntefonder som påminner mycket om bankkonto på så vis att de inte svänger så mycket upp och ner och det finns räntefonder som är mer räntekänsliga och har kraftigare rörelser. Som sagt, kolla gärna in tråden ovan.
AP7 Såfa är ju smidig på det viset att den automatiskt går över till mer räntor successivt. Din risktolerans vad gäller nedgångar får ju avgöra om det är tillräckligt hög andel räntor vid olika åldrar.