Som jag sa väldigt få företag, vet du något företag utanför finansbranschen
Min poängen är att avgifter är alldeles för hög och inte nog med det man betalar en premie för att dom ska slå börsen och när dom lyckas med det så tar dom ytterligare 10%.
Som jag sa väldigt få företag, vet du något företag utanför finansbranschen
Min poängen är att avgifter är alldeles för hög och inte nog med det man betalar en premie för att dom ska slå börsen och när dom lyckas med det så tar dom ytterligare 10%.
Nope, känner inte till någon annan bransch än finansbranschen. Läste tidigare ikväll ut boken “Flashboys” av Michael Lews. Helt sjuk, för den beskriver det från insidan hur man verkligen blåser folk.
Goldman t.ex. designade sparprodukter som skulle explodera och sålde dessa. Sedan tog de position på marknaden att de skulle explodera.
Jag ser på Coelis hemsida (Coeli som exempel därför tråden började med dem) att samma avgifter står där som på Nordnet.
Skulle inte de kunna sälja den själva men till lägre avgift, typ hälften plus 0.1%? Då vinner alla på det (utom Nordnet då).
Ja tyvärr är det så, även om man sätter dit dom så får man inte tillbaka så mycket pengar. Många människors liv blir förstörda.
Ska väll också säga att mina inlägg är inte specifikt mot Coeli utan mot alla fonder som tar sån här avgifter.
Låter intressant. Den sätts upp på listan!
De gör en variant på det via SAVR. Men det finns regulatoriska krav man måste förhålla sig till. Ofta skapar man därför en annan andelsklass. Det är därför det finns tre olika varianter av fonden:
Kommer garanterat ett avsnitt på den boken i vår. Helt sjukt! Jag lärde mig saker som jag lite skäms över att jag inte hade koll på. T.ex. att det inte finns EN amerikansk börs, utan över 60 st. Plus alla dark pools och hur vi småsparare blir blåsta flera gånger om av både HFT-firmor och mäklare. Fick tipset av en kontakt i finansbranschen att läsa in mig på ämnet… Han började med en enkel fråga:
Har fått googla sjukt många nya termer. Som t.ex. PFOF (Payment for order flow) - där företag betalar för att se din och min order i förväg, för då kan de sedan köpa aktien billigare och sälja den dyrare till mig och tjäna pengar riskfritt. Det är därför vissa aktörer erbjuder “gratis courtage”. De säljer min order till högsterbjudande.
Det där känne jag till och har upprörts över redan :). Internetmäklaren Robin Hood i USA blir för närvarande stämda på miljontals dollar för att de inte gjort det tydligt för användarna att deras order såldes till högstbjudande vilket gjorde att man betalade/fick någon tiondels cent mer/mindre.
Låter lite, men it adds up.
High frequency traders betalar också extra för att deras servar ska stå närmast central datorn på börsen. En meter Kabel gör skillnad i orderläggning.
Det behövs helt klart en omstrukturering i finansbranchen, I alla avseenden. Avgiften har vi diskuterat. I det här fallet borde alla order läggas hemligt, och när dagen är slut matchas de. Då slipper man volatiliteten, orimliga upp/nedgångar drivet av utvecklingen utan det går mer på företagets prestation. Kanske skulle man a veckohandel?
Jag tror det var någon Amerikansk börs som själva hade x kilometer fiberkabel på rulle påväg in till sina servrar för att skapa tidsfördröjning så att det ge samma effekt som din ide med en heldag. Bara andra tidsskalor för den datoriserade handeln. Det var en del av grejen att handla hos dem.
Ja, exakt. Det handlar om IEX-börsen där man tog bort fördelarna för HFT så att det blev “schysst”. Bland annat genom att rulla upp tillräckligt många meter kabel så att alla fick 350 ms latency och ingen kunde front-run.
Hela boken “Flashboys” handlar just om historierna bakom kablarna, hur man drog det, hur folk insåg att de blev blåste men visste inte hur eller av vem. Verkligen en inblick bakom kulisserna. Riktigt fascinerande. Sträckteläste den på två dagar.
PFOF är väl vad Robinhood lever på, därav courtagefritt, men så har de ingen kundtjänst heller. En sparare som fick sitt konto hackat fick kontakta dem på Twitter har jag för mig…
Har för mig de drar in x antal tio/hundratals miljoner USD på enbart detta. Rational Reminder pratade om det i ett avsnitt.
Bästa påminnelsen någonsin - Betalar du inget för tjänsten eller produkter, så är du produkten! Gäller såklart inte bara i finansbranschen.
Tyvärr är ju det alla dessa sjuka historier som finns och kommer upp till ytan som gör att många har noll tilltro till finansbranschen.