Prioritera buffert eller investera?

Du kommer snart ha en starkare muskel att spara med så andas lugnt. Du ”försenar” din investeringsresa med max några månader och sen kan du oavbrutet, tryggt och utan oro peta in sparande på börsen varje månad med en lång sparhorisont. För att du byggde en stabil grund att stå på.

5 gillningar

Då kommer det kännas desto bättre nu när du på bara ett par månader kommer kunna nå dit! :star:

3 gillningar

Du har ju tillräckliga ekonomiska ”muskler” att bygg buffert och långsiktigt sparande samtidigt. Splittar du sparandet så du kör 50% buffert och 50% i fonder så landar du snart i att bufferten är fylld samtidigt har du varit exponerad mot marknaden i ditt långsiktiga sparande.

För övrig:, grattis till ett riktigt bra utgångsläge för er framtida ekonomiska resa :+1:

Hade jag bott i ett äldre hus och haft barn hade jag definitivt fokuserat på buffert först :blush: Tryggheten det ger är värt de kronor som man kanske missar i avkastning på börsen. Sen kan jag personligen tycka att 100k låter som en liten buffert för en familj som bor i hus :sweat_smile:

Jag har 100k i buffert och bor i lägenhet

100k för er täcker ju bara tre månader utgifter om ni har otur :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Tack så mycket, har haft Fomo länge pga att man inte haft möjlighet att investera i börsen jag hoppas verkligen att inom ett år kommer det kunna ändras.

Hyres eller brf? Om det är hyres är det en galet hög buffert.

Det galna är att min fru anser att 20 000 räcker för buffert i och med att vi har så många i närmsta familjen som kan låna ut till oss om något skulle ske. Hon tycker att mitt önskemål om 100k är för mycket.

Kan tillägga att jag, sedan vi köpte huset för 7 år sedan snittat runt 30k i buffert men det har trots allt gått bra som tur är

Fast hur kul känns det att behöva fråga släktingar och vänner om pengar? Det skulle jag i allra möjligaste mån vilja undvika, både pga pinsamt och att man inte vill blanda in pengar och skuld i den relationen. ”Vanliga” saker som lägre lön en period pga sjukskrivning eller varsel eller tex att både tvättmaskinen och torktumlaren går sönder på kort tid, det tycker i alla fall att jag att man bör klara av som en ansvarsfull vuxen.

3 gillningar

Bostadsrätt, så det enda som kan gå sönder är vitvaror & bilen :blush: Men bufferten ska ju även täcka om man skulle bli av med jobbet eller om man blir sjukskriven ett längre tag.

Jag har en förälder som jag skulle kunna låna av om skiten träffar fläkten men jag räknar aldrig med att någon annan ska lösa något åt mig. Visst är du typ 20 år och precis flyttat hemifrån kan det väl vara rimligt att låna av nära och kära men inte om man är 30+ tycker jag :rofl:

1 gillning

Överskatta inte behovet av att kunna langa upp en massa cash utan förvarning. Visst är det bra med en buffert men varje år tappar du ca 3-5% i förlorade avkastning jämför med genomsnittlig börsutveckling. Tycker att 60000kr är en rätt rimlig buffert. Det finns också andra sätt att betala saker t.ex. kreditköp. Du kan ju alltid sälja av lite fonder vid behov, tar någon dag eller två att få pengarna.

Jag hade lagt 75% av sparandet på långsiktigt fondsparande och 25% till buffert tills bufferten är på två prisbasbelopp och sedan hållit den där.

2 gillningar

I bostadsrätt är tätskikt i badrum det värsta potentiella problemet. Ett nytt badrum är cirka tio gånger dyrare än vitvarorna. Samtidigt är det inte kort ledtid för betalning så den som råkar ut för detta kan undersöka möjligheten till ökad belåning eller att sälja en andel av långsiktigt sparande.

Om man har svårt att få ihop till en rimlig/minimal buffert, på grund av att det hela tiden är saker som ska betalas, så verkar det väldigt tydligt att det behövs just en buffert. Prioritera!

5 gillningar

Absolut, helt rätt. Men blir det fuktskada pga läcka i vattenledning täcker ju föreningens försäkring det (vet det av egen erfarenhet). Sen har man ju sin vanliga hemförsäkring som täcker mycket :blush: Men visst vill man renovera för att få ett snyggare badrum så kostar det ju en del :sweat_smile:

Har en brf och typ 10000 i buffert. Ofta betydligt mindre. Får ju lön snart igen tänker jag :innocent:

Tråkigt att du upplevde dig tvingad att välja LF Bekväm. Vi var i samma sits inför vårt bostadsköp och säljaren (alltså bankkvinnan på LF) var stenhård med att vi skulle ha deras dyra aktiva fonder. Jag var tack och lov ännu hårdare tillbaka och vägrade något annat än deras globala indexfond.

Jag anser att det är bedrägeri. Hennes beteende och maktposition hade fått vem som helst som inte är fullständigt insatt i privatekonomi att känna ”jag hade inget val”. Vilket man har och därmed uppfyllde bankkvinnan själva definitionen av att försöka lura mig som kund.

Inte sällan föregås ju själva ”rekommendationen” av ett avancerat mumbo jumbo/fikonspråk som är till för att radera kundens självförtroende gällande hushållsekonomi.

3 gillningar

Detta är väl ett sidoämne, men om man bor i bostadsrätt är det klokt att känna till riskerna. Stämmer att föreningen har ansvar för vattenledningarna medan medlemmen vanligen har ansvar för tätskiktet. Här skyddas man i viss mån av sin hemförsäkring men det är numera en strikt tolkning. Om badrummet av något skäl inte uppfyller de krav som gällde när det byggdes (tyvärr vanligt) så blir det ingen ersättning. Det är också strikt avskrivning, så om badrummet är äldre blir det låg ersättning. Så det är viktigt för alla som köper bostadsrätt att kolla detta noga. En mer okänd risk är om grannens badrum brister och orsakar en skada. Då kan man få ersättning men även då med avskrivning så det kan bli dyrt om man har ett äldre badrum.

2 gillningar

Kreditkort kan bidra till en buffert och binder endast upp månadsavgiften (som du kanske slipper som guldkund).

I övrigt rekommenderar jag också buffert som prioritering, några månader utanför börsen med en lång sparhorisont är mindre att oroas över än att något skulle hända med familj och boende idag.

1 gillning

Hej hur menar du kring kreditkort?

Vi har inget idag, kör bara vanligt bankkort. Med tanke på alla köp min fru gör hade vi något fått rätt mycket cashback

Ni har relativt stor flexibilitet i lön kontra kostnader och därför skulle ni kunna ha ett/varsitt kreditkort med 50.000 i llmit att använda som buffert.

Skulle det inträffa något, t.ex att kyl/frys eller värmepumpen går sönder så borde utrymmet på kreditkort täcka detta. Med en räntefri kredit på 58 dagar har ni sedan möjlighet att med nästq löneövetskott täcka merparten. Kostar 300 kr/år i kortavgift.

I så fall skulle du redan nu kunna investera 10k i fonder, och ha halva buffert i rena cash - och krefitkort som extra reserv.

Gällande kreditkort finns det säkert fler alternativ men jag valde LF nu då ni är kunder där. Observera ockdå att detta inte avser att “leva på” i vardagen, där finns det bättre alternativ än det kort som LF erbjuder kopplat till cashback etc.

Jag rekommenderar kreditkort i alla fall.

Om ni båda har en limit på 50000kr blir det en buffert på totalt 100000kr och ni har gott om tid att föra över pengar från sparkontot med högre 1‑månadsbunden sparränta, om nästa lön inte räcker för att täcka de oväntade kostnaderna.

Kreditkort är helt gratis och man får dessutom 1% tillbaka på varje köp. Jag har haft kreditkort i minst 15 år och har aldrig betalat något alls. I stället har jag fått tillbaka minst 15000kr genom cashback.

1 gillning