Jag har sökt ett nytt jobb efter flera år på samma företag. Jag har ett bra jobb idag, chefstjänst, förmånsbil och trivs bra. Men den senaste tiden har jag känt att jag inte vet vad mitt nästa steg är.
Så jag såg en jobbannons och sökte den. Det är inte en chefsposition men en expert tjänst inom det jag kan. Jag är en topp kandidat.
Jobbet betalar bra men så klart lägre eftersom det inte är en chefsposition. Förmånsbil blir jag också av med. Det andra sidan av myntet är att jag sparar 30 minuter om dagen med pendlingen (mer tid med familjen) och att jag troligtvis kan utvecklas ännu mer än om jag stannar på mitt nuvarande jobb. Jag förlorar ungefär 56000 om året innan skatt med detta byte + bilen då. Hur bör jag resonera? Är pengar och ett smidigt bilägande högre prioritet än personlig utveckling i detta fall?
Det första du bör göra är väl att räkna på effekten efter skatt! Du blir även av med en bil som du idag tar till jobbet? Nu minskar din restid med 30 min per dag, betyder det att du byter färdmedel eller att du helt plötsligt behöver köpa en till bil med köra med den mindre?
Vad värderar du högst? Är familjen viktigast så räkna på konsekvenserna för dem.
Du vet nog svaret egentligen.
Edit: INte min mening att raljera. Men bara du kan svara på vad som är viktigast. Har ni råd med er livsstil även om du går ner i lön? Kanske vore jätteskönt att ha närmare hem? Din egen energi och livskvalitet är också viktig.
Gör också den mentala övningen att resonera kring hur svårt/enkelt du tror att det blir för dig att acceptera den här tjänsten och därifrån söka & erbjudas en chefstjänst som motsvarar den du har idag. (Alltså - att du kan ångra dig och gå åt andra hållet).
Alltså - stupet väntar inte efter beslutet, det finns förmodligen möjligheter att klättra upp på andra toppar om du så önskar.
Eller som Jan uttryckte det i något avsnitt “Rid vågen… du kanske har en god inkomst och av någon anledning tar den åkturen slut. Var inte rädd för att byta spår”. Ett rikt liv är mer än det ekonomiska “steget bakåt” i dansen.
Jag bytte tjänst där en av konsekvenserna blev 20% lägre lön. Aldrig ångrat det beslutet i efterhand.
Jag måste fortfarande ha en bil. Men det blir nog ett par tusen dyrare per månad. 31 000 efter skatt räknade jag ut. Det som ger mig ångest är väl att det är pengar jag hade kunnat spara osv.
Min erfarenhet är att de svåraste valen är de som inte innebär att man tar ett kliv bort från något man inte vill eller mot något man verkligen vill. Det är svårt att byta bort något som är helt okej mot något som man inte upplever är en tydlig förbättring.
Är detta ditt enda alternativ eller kan du hitta ett alternativ vars positiva aspekter väger tillräckligt tungt? Om jobbet är tillräckligt intressant så är något mindre lön inte så viktigt. Vi lever inte för att tjäna pengar utan tjänar pengar för att leva.
Jag kan ju nämna att jag haft koll på det här företaget några år och alltid varit intresserad av att jobba där. Om jag inte haft en högre lön och förmånsbil hade detta inte krävt någon längre betänketid. Men nu när jag vet att jag förmodligen kommer bli erbjuden det här jobbet så börjar jag känna ännu mer hur mitt nuvarande jobb är lite omotiverade, t.om tråkigt. Min partner tycker inte att bilen eller lönen är hela världen om jag byter. Men det skaver i mig.
Jag tror du ångrar dig om du inte testar nya jobbet. Det är ju ingen som ligger på dödsbädden och tycker att det bästa som hänt dem i livet var tillgång till förmånsbil Meningsfullt och utvecklande arbete är ett stort värde i livet.