Prisnedgång för guld och silver

NAV dvs värdet av enskilda fondens andel är inte kopplad till konkursen eller risken för det. Naturligtvis minskar fallande NAV bolagets omsättning när förvaltningsavgiften blir lägre men ett fondbolag kan gå i konkurs oavsett fondernas framgång.

Men ifall fondbolaget går i konkurs har det inget å göra med fondernas tillgångar. Andelsägarna äger tillgångarna, ej fondbolaget.

1 gillning

Förresten, har pratat med några proffs på finansbranschen och dom tycker att nu vore det dåliga tider gör guld för att vanligtvis går det bra med guld när räntorna är låga hellre än när dom stiger.

Jag har inget guld just nu och tycker att det finns inga skäl att köpa guld med tanke på framtida potential - aktier samt räntorna har ju förbättrad avkastningspotential trots att det är lite dystert just idag.

3 gillningar

Lånar tråden lite.

Någon som har bra koll på vad anledningen var till prisraset på silver mellan 2011-2014?

Är lite inne på att börja med mindre investeringar av guld men silver drar jag mig mycket för numera eftersom jag (när man var ung och dum) köpte på mig en hel del silver 2011 med minst 10års sparhorisont i sikte och ja, nu ligger hela den investeringen runt -48%…

@AuAgEric kan säkert svara betydligt mer korrekt än mig på det…

1 gillning

Så är det.
Tillgångarna är helt separerade och hålls hos förvaringsinstitutet (SEB) och är även helt separerade från SEBs verksamhet.
Sen går det inte så dåligt för oss…
(och vi har fina inflöden i år - en tid där många andra lider av nedgångar på -50% och dessutom utföden samtidigt)
jmf

2 gillningar

Så är det.
Och även hos SEB som är förvaringsinstitut ligger de utanför SEBs normala verksamhet.
Förvaltningsavgiften måste ta hänsyn till att plattformarna tar så mycket. På SAVR är VÅR förvaltningsavgift 0,7% eller 0,05834% per månad.

1 gillning

Du köpte nog när toppen av förra bull-marknaden för silver.
Nu har näst börjat.
I en bull marknad går normalt priset upp mer än det “ska” - vilket gör nedgångarna smärtsammare. Det motsatta gäller efter en bear-marknad.

2 gillningar

Hm, jag som trodde att silver följde gruvbranschen i stort.

Sent 2000-tal och tidigt 2010-tal så var det generell brist på metaller som drog upp priserna. Man öppnade och återöppnade mer och mer gruvor som medförde att priset på metaller sjunk under längre tid. Till slut blev priserna för låga så gruvor gick i konkurs som återigen lede till brist på metaller samt ökande priser. Nu öppnar man massa gruvor igen.

För mig är gruvbranschen väldigt cycklist och den inneboende trögheten att öppna gruvor ger långa cyckler.

Men jag kanske har missat något?

Trist att det bara var en sån sak då. Hade hoppats på något annat som man kunde ta på ex. gruvrelaterat. Kommer ihåg att det var mycket hype kring ‘‘silver bullion bars’’ just då och hur silverpriset skulle stiga till skyarna. Kommer även ihåg en man som hette Michel Maloney och hans bok Gold & Silver som alla pratade om. Vilka tider, haha. Tur man hade råd med misstaget :slight_smile:

Det öppnas väldigt få nya gruvor nu.
(Det var bl.a. en fysisk brist som fick Bear Stearns gå omkull pga sina enorma korta positioner)

1 gillning

Låter som ett troll misstag.
Hade du varit snabbare på bollen och köpt 2005/6/7 och sålt 2011 så hade det inte varit ett misstag (och man hade då önskat sig att man köpt tillräckligt mycket).
Så är det med alla tillgångsslag och jag hoppas det går bättre att plocka upp nästa boll och investering vid bra tillfällen.

Oavsett det. Att göra alla misstag så snabbt som möjligt (och utvecklas därav) är grunden till framgång!
Har man inte gjort alla så är man en risk.

3 gillningar

Jepp, det kan man lätt säga. Som sagt så var man ung och dum då som gick på hypen :slight_smile:
Får se det som en investering att kunna visa upp för sina barn eller barnbarn i framtiden istället.
Kan på sätt och vis vara mer värt än guld :wink:

Tycker det är sunt med en 5-10% guld/ädelmet i varje portfölj. En slags försäkring om vi ser en riktig krash vilket jag inte tycker vi har gjort ännu. Sen borde alla äga åtminstonne ett guldmynt om vi får en apokalyps/invasion/hyperinflation etc. Sen glänser guldet så fint och tung och gedigen att hålla i :wink:

Tror inte att 5-10% längre räcker som försäkring. 25% är nog mer ackurat om försäkringen ska inkludera en kollaps av petrodollarn.

Vad kostar ett sånt ungefär och vart rekommenderar du att köpa det?

Libertysilver eller tavex exempelvis. Sägs ha ganska bra rykten vad jag hört/läst…typ 18000 ligger de väll runt nu, finns mindre men 1 ounce(31 gram) är ju en klassiker. Guld är relativt mjukt så man bör nog ha ett plasthölje till dem…

1 gillning

Hej @AuAgEric, min fråga är inte relaterat till ämnet men jag lyssnade på avsnittet av Market Makers där du var med. Förstod jag rätt att ni ska försöka lansera ESGO ETF på den svenska börsen? Det vore fantastiskt. Jag har nämligen försökt köpa den genom Avanza men eftersom jag bor utomlands så har Avanza en regel som säger att utlandsboende inte får handla på utländska börser. Det här är en av Avanzas påhittade regler för utlandsboende. De tillåter heller inte att utlandsboende har ISK trots att det är fullt tillåtet enligt Skatteverket. Så jag ser fram emot lanseringen av ESGO ETF på OMX :slight_smile:.

1 gillning

Ja vi har nu en tight dialog med Nasdaq för att kunna göra en unik SEK börsnotering på Stockholmsbörsen. Vi jobbar på och håller tummarna!

7 gillningar

Det låter superbra! Jag håller tummarna jag också :slight_smile:

Startade en egen tråd för guldpriset. Hade gärna velat sammanställa faktorerna bakom prissättningen och diskutera dessa, så in och skriv om ni vill vara med! :slight_smile: