Jag skriver här för att jag har full förtroende för forumet och dess medlemmar.
Jag en kille som har fyllt 30 år gammal förra veckan, och har haft något slags lost feelings sen några månader tillbaka. Jag har hög akademisk utbildning inom vård och har jobbat i snart tre år. Bor själv i Stockholm och singel sen ca 1,5 år.
Jag har haft funderingar fram och tillbaka om att testa något helt nytt, kanske byta yrket, så att jag starta ett nytt kapitel, lära mig nåt nytt och öppna nya dörrar. Jag har möjlighet till att ca 5 år av CSN. Mina tankar att kanske läsa Webbutckling (pga hög efterfrågan och frihet) på distans som tar ungefär ca två år, så att jag reser och läser samtidigt. Men jag kommer då att har sämre ekonomi i några år fram.
Å andra sida har jag funderat bara på att ge mig i väg och reser i några månader, kanske jag hittar vad som saknas eller få ett nytt blod.
Har några råd eller erfarenhet av dem lost feelings eller yrkets byte? Uppskattar alla kommentarer.
De flesta hamnar i denna situation några gånger i livet och så även jag när jag var yngre. Kände att jag ville resa bort ett tag men tyckte samtidigt att det vore att slösa bort tiden om jag skulle lägga mig på en strand i tropikerna och fundera vidare. Lösningen blev språkkurser utomlands vid flera tillfällen, först i England och senare i Spanien. Inte nog med att jag förbättrade mina språkkunskaper och fick språkcertifikat att lägga till mitt CV. Jag fick också ett miljöombyte, nya vänner och en annan syn på omvärlden, vilket hjälpte mig att hitta rätt. Man behöver naturligtvis inte läsa språk, det finns säkert en uppsjö av andra kurser i olika länder.
Min erfarenhet är att man ångrar mer sällan nya erfarenheter än man ångrar att man inte tog steget. Man vill inte ”vakna upp” vid 40+ och ha ett rätlinjigt men totalt oinspirerande liv bakom sig. Ju äldre man blir desto svårare är det att svänga skutan. Så kör! Man kan alltid hoppa av och gå tillbaka om man ändrar sig.
Just detta åter lite vanskligt.
Du ska inte byta till något som verkar populärt bara för det. Du ska byta till något du gillar eller kan tänkas börja gilla. Du vill helst inte byta karriär och komma fram till att detta var det tråkigaste man kan göra i sitt liv.
Varför inte ta några online kurser och se hur det känns innan du tar några beslut?
Bara en notis och inte exakt svar på din fråga Jag bytte karriär från teknik till mer business, självvalt genom vidareutbildning och något som jag tyckte var intressant men blev inte att jag jobbade med exakt det, utan lite vid sidan av i en nisch. Var först sjukt taggad på nya yrket men hade väldigt mycket obehag i livet och började gå hos psykolog, och vi kom fram till vikten att ha ett arbete man har positiva associationer till och som man ser fram emot att jobba med. Så skulle inte rekommendera att gå för något som verkar välbetalt, chill eller trendigt!
Du skriver webbutveckling - vad är dina nuvarande kunskaper och intresse? Jag upplever att många tror det är något man pluggar till och sen får jobb. Jag anser att det inte är så det fungerar, utan de flesta riktigt duktiga jag stött på har tidigt haft ett stort intresse och under en längre tid lärt sig mycket på egen hand.
Det finns väldigt mycket på nätet. Bara att hitta något som känns lagom lätt/utmanande och sätta igång med. Det behöver inte kosta CSN-pengar och det går att göra vid sidan om ditt nuvarande jobb. Kanske någon tutorial i Angular eller React är något att börja med?