Vi har en fastighet ägd privat som vi ämnar hyra ut via airbnb via vårt akitebolag. Kan man på något sätt få skattefri ersättning för den faktiska räntekostnaden på lånet vi har privat för fastigheten.
Fastigheten kommer endast nyttjas av akitebolaget.
Vi har även en eskild firma kopplat till vårt skogsbruk, så kan ställa ut en faktura därigenom men känner att det komplicerar det hela.
Tack för snabbt svar, ursäkta för “dumma” frågor men:
Om jag plockar in det i NE hur gör jag det? gissar att du menar att AB köper det?
Eller kanske det enklaste är att hyra ut det till en marknadsmässig hyra och betala skatt på det? Då summan för uthyrningen överstiger 120tsek kommer det klassas som momspliktigt.
Sedan vet jag om att man måste ombilda till näringsfastighet efter 2år men då får jag fundera om jag ska ha kvar det.
Har du haft fastigheten för privat bruk? Annars räknas det som en näringsfastighet SKA troligtvis hanteras via näringsverksamheten (NE). Finns undantag. Är det en näringsfastighet så beskattas alla inkomster där och du får då även avdrag för alla kostnader kopplade till fastigheten inklusive räntor. Har du haft den privat så går det att hålla kvar fastigheten som en privatbostad. Då kan du inte få någon ersättning för räntekostnader. Du kan däremot hyra ut fastigheten till ditt egna bolag men något schablonavdrag får du däremot inte göra isåfall.
Det behövs mer specifik info för att säga vad som är mest fördelaktigt men jag tror att det sämsta sättet är att hyra ut via ett AB. Antingen hyr ni ut som privatperson och kan göra schablonavdrag på uthyrningen. Alternativt ta in fastigheten i er enskilda näringsverksamhet vilket gör att ni får avdrag för räntor och andra kostnader.ev överskott kan då räntefördelas om ni redan har löner till brytpunkt. Nackdelen med att plocka in fastigheten i er näringsverksamhet är att ev avyttring av bostaden kommer beskattas med 27% istället för 22% om fastigheten skulle kunna ses som en privatbostad.
Mitt råd är att ta kontakt med er redovisningskonsult om ni har en sådan och lägg fram alla siffror så kommer ni att kunna få ett bättre svar.