Bolagsform på Uthyrningsfastighet

Hej, jag och min fru köpte fastigheten vi själva bodde i i mars i år, den har 6 lägenheter varav vi bor i den ena, de andra 5 har vi tillsvidare uthyrning på.
De har varit sjukt mycket att göra samtidigt som vi haft våra vanliga jobb och två barn, allt ifrån el byten till målning och diverse.
Frugan håller mest i det administrativa.
Vi köpte fastigheten privat, men redan då sa både vi och bankmannen att sinom tid borde vi starta ett bolag, är det aktiebolag som gäller?

Så som det är nu är det näringsverksamhet, som jag förstår det så lägga den extra inkomsten rakt på våra privata = kan bli mer skatt än man skulle velat.

Vi ska boka möte med banken och diskutera lite för vi driver det ju egentligen separat med ett eget konto (separat bank) för allt som rör fastigheten, de enda är väl att vi själva dels betalar egen hyra men också köpt mycket från vårat eget nu när vi varit i startgroparna.

En kollega säger att startar vi ett AB så kan de köpa fastigheten av oss, exempel vi har lån på 3m, fastigheten är värderad till 4m så AB köper det av oss för 4m, då kan vi lägga in vinsten efter skatt i AB, de låter för bra för att vara sant? Detta är ju också baserat på att banken ens ger ett nystartat bolag ett sådant högt lån?

För och nackdelar med olika bolagsformer?

Har ni haft stora renoveringskostnader i början, redovisar ni knappast någon vinst på näringsverksamheten och då blir det ingen skatt heller.

Har ni en hög kontantinsats kan ni ta en del av vinsten som räntefördelning till 30 procents skatt.

Köper ett AB fastigheten av er privat kan ni ju inte föra över reavinsten till bolaget. Hur skulle det gå till? Däremot kan man tänka sig en variant där ni för över fastigheten till av er helägt AB, som ägs av ett annat aktiebolag som ni äger. Detta bolag kan sedan sälja aktierna i dotterbolaget utan beskattning. Samtidigt stiger värdet på moderbolaget, så när ni någon gång i framtiden säljer detta bolag, så lär det bli någon form av skatt.

Tänker du på rörelsevinsten så blir det givetvis någon fom av skatt även om verksamheten ligger i ett AB.

Äger man en hyresfastighet så betalar man ingen hyra till sig själv. Man redovisar i stället en boendeförmån på blankett NE.

Detta är minst sagt krångligs saker. Min erfarenhet är att banker ofta kan detta hjälpligt, men är absolut inga experter. Här behövs en duktig revisor som grundligt kan redogöra för hur skattelagstiftningen fungerar.

Ja precis så jag tänker med att de är väl när vi börjar gå med vinst som närings inte riktigt är optimalt.

Vi har fått höra att om du inte betalar egen hyra så drar Skatteverket en schablon skatt på det, vilken är mycket hög, har du betalar en skälig hyra själv så kan de vara nöjda med det.

Ja vi har skrivit till Joakim på Mainhome om vi kan få bolla lite med dem då de verkar vara väldigt insatta, som du säger är det minst sagt mycket att hålla koll på.

Nej. Det har du missuppfattat.

Titta på NE-blanketten under punkt R3. Där skall ni fylla i hela beloppet för boendeförmån. Om ni sätter in 0 eller 10 000 kr i månaden på ert företagskonto spelar ingen roll. Det är ju samma pengar var de än står, eftersom verksamheten drivs med era personnummer.

Men det är ändå inte fel att sätta in en “hyra” varje månad på företagskontot. Ni måste ju också bidra till rörelsens kostnader. Men den skall alltså inte bokföras som en intäkt utan som en egen insättning.

Skulle ni ändå välja att bokföra er insättning som hyra, måste ni boka om beloppet i december. Det vore ju inte bra, att betala skatt dubbelt upp.