Privatleasing misstag - är det sämre att inte ha metallicfärg?

Hej igen i det nya bil och privatleasing träsket​:blush::sweat_smile:

Idag kom jag på en tabbe jag gjort!
För att göra en lång historia kort…

Hittade en svart Kia ceed som jag bestämde mig för att leasa. Störde mig sjukt mkt på färgen för jag har alltid velat ha en vit bil. Denna svarta lagerbil va minst utrustad. Tillslut kände jag att nä jag vill fan ha en vit bil när jag för första gången har chansen att välja. ( köper man begagnad så får man kanske ibland ta färgen med en nypa salt)

Sagt och gjort… jag mailar en något irriterad säljare o frågar om det går. Ja visst… men då måste jag gå upp ett steg i utrustning för den enklaste går ej att få tag på. Japp jag väljer en vit Kia ceed plug in advance plus. Skriver noga och utförligt att det ska vara dragkrok, motorvärmare och interiört skydd ( gummimattor). Perfekt!!! Det kostar mig ca 170kr mer i mån.

Idag när jag läser i någon tråd så slår det mig… helvete METALLIC :sleeping: Jag missade att säga till om det då en av säljarna sa att metallic ingår… men just den vita jag valde va inte det( vilket han inte nämnde).

Hur eller hur känner jag mig så jävla korkad och less… var sjukt taggad på nya bilen. Beställt fina fälgar till vinterdäcken o allt.

Hur illa är detta? Är det skiiiit mkt sämre att inte ha metallic? Är sån bilpedant så jag vill ha det snyggt och prydligt…

Försökte Maila och säga att jag vill ha metallic men han sa att det va försent för bilen är påväg redan… gjort är gjort! Men känns så jäkla surt!!!

Tack för alla intressanta vinklar och fördjupningar!

1 gillning

Det är bara en personlig fråga. Det är inte på något sätt sämre att ha en solid färg.
För egen del så tycker jag att just vit färg ofta är snyggare i solid än i metallic. Men det är bara min åsikt.

Däremot kanske du kan fråga om du får reducerad månadskostnad då det inte är metallic som säljaren sa skulle ingå.

2 gillningar

Är det en gammal skröna att solid lacken är mer känslig för repor än metallic, tex dem små repor man får efter att ha tvättat bilen biltvätten ett antal gången?

Har du en svart bil så är det möjligt att smårepor syns tydligare på en solid lack. Men lackens faktiska känslighet borde vara samma på alla nyanser. Har svårt att tänka mig att det skulle skilja. Viss reservation mot att jag kanske killgissar fel :wink:

1 gillning

Ok tackar för svaret! Ja han sa att metallic vit är lite gulare än solid.

Borde ju ha hänt endel i bilbranschen med lackerna. Annars borde de ju inte kunnat sälja dem om det skulle bli rost lättare mm.
Är glad att jag har nybilsgaranti iaf så pass länge som 7 år​:ok_hand::grinning:

1 gillning

En bils lack består av 3 skikt, en grund, en bas och en klarlack. Den enda egentliga skillnaden mellan den solida och metalliclacken är att det mittersta skicktet har metallicpartiklar i sig som gör att det skimmrar lite mer. Klarlacken som är ovanpå kommer att vara mer eller mindre identisk mellan de två alternativen. Det ska inte vara någon övrig skilland vad gäller hållbarhet och represistens. Det är alltså bara kosmetiskt, man får mer djup och lyster, men det är smaksak. Det är generellt svårare att lacka om en metallic för att få samma nyans som övriga bilen, speciellt gråa kulörer. Så på det avseendet är solid att föredra om du råkar ut för skador.

2 gillningar

Jag äger ingen bil utan hyr bara då och då, men något som slog mig i somras när jag var ute och körde och solen stod lågt på himlen var hur opraktiskt det är med en motorhuv som reflekterar solens strålar rakt in i mina ögon. Jag kunde inte se någonting och var tvungen att krypköra fram. Så där har du min åsikt i frågan om metallic eller inte (vad nu den är värd) :slight_smile:

2 gillningar

Själv sänker jag förarstolen så långt ner det bara går, så att jag helt slipper se motorhuven.

2 gillningar

När det gäller just Kia så stämmer det att den vita Metalicen är gul/cream, fattar inte att dem valt att ha det så… haft 2 vita Kior på raken nu, aldrig valt metalic :blush:

2 gillningar

Doh. Ja, det är ju också ett sätt att lösa det, åtminstone för stunden (föredrar annars att sitta högt), men jag kan ge mig fan på att jag då hade suttit så lågt ner att solskyddet inte hade funkat längre :stuck_out_tongue:

Oj tack för din djupgående förklaring!! Det gjorde min dag! Kanon då känns det betydligt bättre!

Tack än en gång! :relaxed:

2 gillningar

Tack! Är glad för alla som ens tar sig tid att svara😊

1 gillning

Ändå ganska intressant att man ser skillnaden:)
Väldigt märkligt som du säger… det ska ju ändå vara samma nyans tänker jag!

Tack, då känns mitt val betydligt bättre☺️

1 gillning

Använd polariserade solglasögon vid sånna tillfällen. Vilken lacktyp spelar mindre roll, båda är blanka till ytan. Vill du inte att ljuset skall reflekteras alls så föreslår jag matt wrap eller sandpapper haha.

1 gillning

Jaha, jag visste inte att båda är reflekterande. Då är sandpapper min rekommendation alltså :stuck_out_tongue: Polariserande solglasögon ger jag dock inte mycket för. Visst, det är bättre än ingenting, men när solljuset blastas rakt i ditt ansikte så känns det som att typ sovmask är det enda som hjälper.