Procent hit och dit

Per W

Du pekar i slutet av ditt inlägg på ett bekymmer vid allt sparande i aktier.

Om du vill vara långsiktig och inte köpa och sälja löpande (vilket flertalet som sparar i aktier ändå gör) så är problemet just uttaget av pengarna. Lika viktigt som det är att månadsspara lika viktigt är det att ta ut pengarna enligt en uttagsplan som fördelar uttagen över tid.

Min tro är att de allra flesta av olika skäl tar ut sina besparingar vid ett tillfälle. Vissa av dem har då otur att det inträffar när börsen just fallit.

Tale

Diskussionen gäller Bolmessons åsikt att “det är rent av dumt att spara i 100% aktiefonder” och hans ständiga rekommendation att spara i LYSA. Jag tror jag förstår varför.

Att lyfta fram psykologin som argument för att inte välja 100 % i aktiefonder tycker jag är dumt. Det är väl ingen skillnad på om besparingarnas värde minskar med 73 % eller 66 % (2000 - 2002) eller 50 resp 45 % (2008).

Jag känner åtminstone två personer mellan 75 och 80 år som har en låg statlig pension. Att de kan lyfta på sitt fondsparande gör att de får en anständig levnadsnivå resten av livet.

Jag tycker inte att det är fel att de räntepapper i sin portfölj.

För min del är diskussionen härmed avslutad.

Det finns alltid folk som tycker att 50 procent hit eller dit spelar inte stor roll, oberoende av om de har pengar när de kommer att behövas.

Förutom psykologiska faktorer bakom överdriven optimism kan det också handla om kognitiva illusioner och bristfälliga kunskaper. Eller troll.