165, jag skulle kontakta dem här Switchr - Invest in solar panels om inte @janbolmeson har en direktkontakt.
Har varit i kontakt med dem ett par gånger och de har alltid varit hjälpsamma då!
165, jag skulle kontakta dem här Switchr - Invest in solar panels om inte @janbolmeson har en direktkontakt.
Har varit i kontakt med dem ett par gånger och de har alltid varit hjälpsamma då!
Är inte jätteinsatt men hade en bekant som gjorde ett liknande projekt. Han började med får i hagen/parken men dom bet sönder kablarna hela tiden. Så då skaffade han getter istället. Dom bet inte sönder kablarna men dom ställde sig däremot på panelerna. Vilket inte är jättebra för dom.
Så mitt tips är att undvika får och getter.
Fåe kanske fungerar om du kapslar in alla kablarna?
Ponnys kanske fungerar? Du nehöver inte särskilt många för att beta en hektar eller 2. Finns kanske någon bonde / hästgård i närheten som blir jätteglad om dom får ha sina djur i din solcellspark någon månad om året?
En ponny kan nog äta ihjäl sig på 1 hektar (våra kan i varje fall), så det behövs definitivt inga mängder…Ekonomiskt är det nog rejält mycket bättre med en robotgräsklippare om man bestämt vill ha bort gräset från solparken (dvs om man inte har någon som placerar sin häst i din park)
(Fast med tanke på hur hästar kan bete sig som idioter så skulle jag inte vilja ha dom i min solcellspark. När vi prospekterat detta så är avgränsning mot hästarna centralt. häst + vadsomhelst + flyktbeteende + solcell = hoppsan)
Tack för din kunskap! Har du hört hur det blev i fallet i skåne?
Hur menar du att de ställer ned produktionen? eller bygger dem precis så de kommer under 1,5mw?
Rolig historia, jag har sett parker där får eller getter betar (ser inte skillnaden, haha). Man kanske kan höja panelerna en aning så de kan beta under och inte runt:D
får eller getter betar (ser inte skillnaden, haha).
Getter är dom med hornen ![]()
Går säkert att kapsla in kablarna eller montera panalerna bra nog. Men det är värt att ha i åtanke ![]()
Getter i en solpark låter som en riskabel affär. De getter jag träffar på här har en konstant drift att försöka ställa sig på en hög punkt hela tiden, varför inte en liten mysig solcellsställning t.ex…
Ej att blanda ihop med en fårbagge dock! Slut på naturrutan
![]()
Getter är dom med hornen
Kanske kan bygga en litet torn getterna kan klättra upp i som är högre än panelerna 
Låter som en klassisk lösning på ett symptom istället för underliggande problem men vem vet, what can possibly go wrong? (Getter och får är per definition i min värld alltid problem)
UPPDATERING!! Möte med sol-parksägare och kravsättning på mark
Hej alla och tack för er kunskap!
Möte 1, Solparks-förvaltare
Jag hade ett långt bra snack med en person som jobbade på ett företag där dom ägde och byggde ett flertal Sol-parker, han kunde ge mig kunskap från flera olika installationer. Det närmaste vi kom min park va en markinstallation på 430kW med 380kW växelriktare som gav ca 430kWx900 soltimmar årligen (parken ligger ganska dåligt med mycket skugga från skog och ger ca 900 soltimmar per kW isf 1000 som är mer vedertaget). Vi bollade en hel del och jag har fått en ide om vilken strategi jag ska gå på för maxa mitt system.
Möte 2, Solparks-förvaltare
Detta är en statlig myndighet som bygger parker för att trygga el för ex försvarsmakten. Parken vi diskuterade ligger nära där jag planerar min park och siffrorna jag använt till min kalkyl om produktion stämmer ganska bra som va mitt mål att stämma av i detta mötet. utöver frågade jag också om vilka elpriser de räknat fram i sina kalkyler som framgick till 1.1kr vid försäljning. De skulle även återkomma med prisindikationer för installerade parker då jag har fått allt från 5-10kr per installerad watt.
Fråga från kommunen om kravsättning på mark
Grundkriterier
Fler parametrar som kan spela in
Någon annan som kan kravställa mark bättre? skriv gärna!
Mer kommer vidare
Låter som en klassisk lösning på ett symptom istället för underliggande problem men vem vet, what can possibly go wrong? (Getter och får är per definition i min värld alltid problem)
Jag har sett ett flertal parker med får betande under, vad är problemet när parkägare gör det?
Det var getter jag tänkte på (deras fäbless för att hoppa och klättra känns lite shaky i en park)
Får är bara ett problem rent generiskt här i världen då jag har en avog inställning till detta djur. Jag är nog mer avogt inställd mot får än vad en del här verkar avogt inställda till aktivt förvaltade indexfonder och miljöpartiet. Det enda positiva jag upplevt med får är margat poteita 
430kW med 380kW växelriktare som gav ca 430x900kW årligen
Vad är det du försöker räkna ut här? Får inte ihop enheterna.
Det är den årliga produktionen i mitt område jag pratar om här. Installerade kW och multiplicera med 1000 som ger dig årsproduktionen. Ex om du installerar 10kw och vill räkna ut årsproduktionen så tar du 10kw * 1000 = 10.000 i årlig produktion (sen då beroende på vart du bor och hur installationen är placerad kan denna siffran variera)
430x900kW årligen
tolkar texten ovan att du producerar XXXX kW årligen vilket inte funkar … förväntade mig kWh nånstans. Om du ska ställa upp i artiklar så måste du vara väldigt tydlig och ha koll på dina enheter.
Om jag tolkar allt rätt så uttrycks det bättre:
430kW x 1000 soltimmar x 90% effektuttag (eller vad man kan kalla det)
Alltså 387 000 kWh förväntas produceras per år av anläggningen.
Området belyses med 1000 soltimmar per år, men panelerna med deras placering drabbas 10% förluster av skuggor med mera.
Köp skogen avverka och bygg där? Skjuter från höften här, det är ju mycket som måste klaffa naturligtvis och det är ju inte mycket skogsmark där detta passar eller lämpligt (ekonomiskt eller med hjärtat). Görs visst allt mer vad jag förstått.
tolkar texten ovan att du producerar XXXX kW årligen vilket inte funkar … förväntade mig kWh nånstans. Om du ska ställa upp i artiklar så måste du vara väldigt tydlig och ha koll på dina enheter.
Låter som ditt behov pratar här! Är ganska ok med lite fel då och då, även om det skulle hamna i print. det viktiga va ju mark så jag kan bygga inte redovisning av kWh;) Tack för upplysningen!
Om jag tolkar allt rätt så uttrycks det bättre:
430kW x 1000 soltimmar x 90% effektuttag (eller vad man kan kalla det)Alltså 387 000 kWh förväntas produceras per år av anläggningen.
Området belyses med 1000 soltimmar per år, men panelerna med deras placering drabbas 10% förluster av skuggor med mera.
Tack för förtydligandet!