Kan vi bolla följande scenario, ge olika perspektiv, vara kreativa ihop…
Ung vuxen, just slutfört universitetsutbildning men svårt att få jobb inom området just nu (ekonomiska världsläget etc). Möjlighet att plugga vidare inom samma område finns. Utbildningen blir enligt hen “förlegad” om en inte får jobb hyfsat direkt. Annat jobb på deltid finns. Bostadsrätt med hög avgift, sälja nu innebär förlust på runt 200 000, köptes 1 månad innan Putin gick in i Ukraina. (Bostaden ägs till 90% av vårdnadshavare. Vårdnadshavare ligger i starten och mitten på steg 3 i trappan, men det mesta låst i pension, bostad o bilar). Hen har levt det roliga studentlivet med massa härliga upplevelser, buffert finns ej. Ånger och oro finns i övermått så det behöver ni inte spä på mer. Frågeområden:
Vad kan hen göra för att förbättra sin situation, på kort o längre sikt?
Hur kan/bör v.h “hjälpa utan att stjälpa”?
Vilket område är det? Finns det bättre möjligheter att få jobb på annan plats i landet eller är det lika illa överallt? Vilket studieområde blir “förlegat” om man inte får jobb direkt?
Hur påverkar vidareutbildning inom området möjligheten att få jobb?
Tack för viktiga frågor. Vad jag/vi “hört” är att inom både teknik, ekonomi, it blir det “förlegat” så fort nästa studentkull går ut. Det kanske inte stämmer? Hen är redo att flytta men bostaden ställer till det, vill ogärna sälja med så stor förlust. Vidareutbildningen bör ge ökade chanser men en vet ju aldrig. Ett sätt att “skjuta på problemet” och hålla kunskaper intakta/ökande i väntan på jobb.
Tack för input. Ja, teoretiskt kan föräldrarna klara förlusten, men det ligger långt från ursprungsplanen… som var att lägenheten skulle tas över av studenten efter utbildningens slut. Att de står som ägare var för att studenten inte kunde få lånet själv. Ja, jobbchans finns framöver, hen är dock redo att flytta runt i landet, men begränsas av bostadsrätten (som hen ser som sin och känner ansvar för). Barnet klarar avgiften med hjälp av extrajobbet, men skulle gärna minska sina kostnader.
Det tycker jag låter osannolikt. Det kan ju dock bero på exakt vilket område som studerats, vilket vi har väldigt lite information om.
Om det är svårt att få jobb i nuläget och jag var vårdnadshavare hade jag nog rekommenderat att börja söka jobb brett och vara beredd på att flytta om det blir nödvändigt. Det första jobbet är ofta det som är svårast att få, så jag skulle nog prioritera att vara så flexibel som möjligt. Dock har vi ju ingen information om var bostaden ligger, hur lättsåld den är och hur detta skulle påverka vårdnadshavarens ekonomi.
Om detta är ett bra alternativ eller inte beror ju mycket på det område som studerats, vilket är oklart i nuläget.
Då vill jag istället försöka lugna och avdramatisera.
Vi gör alla planer, sen kommer verkligheten och tvingar oss att justera planerna efter de nya förutsättningarna.
Prata med vårdadshavarna som äger 90% av BR. Förklara din oro och stress över att du inte fått en anställning inom det område du gått utbildning inom. Berätta att du kan tänka dig att flytta för att få jobb men att BR känns som en motvikt till en sådan händelseutveckling.
Låt dina mörka tankar bli del av ett samtal med dem som faktiskt har hjälpt till att skapa situationen som den nu ser ut. Som också har möjlighet att vara en del av lösningen.
Som ung vuxen har du mängder med chanser framför dig i livet att ställas inför situationer där planerna inte riktigt blev verklighet. SUPERBRA att du ber om hjälp att få syn på olika perspektiv & vara kreativa här på RT. Kudos till dig.
Det kommer gå bra.
Tack för flera perspektiv
.
Vad är det för utbildning som barnet har läst och vad innebär vidareutbildningen? Ekonomi, teknik och IT är samtliga områden där en mycket stor andel anställs inom 3 månader efter examen (över 90 %) och ännu fler 6 månader efter examen. Om det handlar om en master i något av de tre ovan områdena och personen är beredd att flytta var som helst så borde personen i princip vara garanterad jobb om inte personen är avvikande på något sätt som gör den icke anställningsbar.
Jag hade det inte heller lätt att få jobb efter examen (jurist med relativt höga betyg) men sökte över 40 jobb. Det resulterade i tre intervjuer och tre erbjudanden i Växjö, Linköping och Göteborg.
Sorry för otydligheten - anställning finns, har jobbat extra på denna arbetsplats hela studietiden, jobbar nu där men har inte heltidstjänst. Tar alla extra pass hen får. Tack igen för olika perspektiv!
Tack för vidgat och hoppfullt perspektiv. Att fortsätta läsa ett år till ger en master, om inget av jobbsöken i nuläget ger resultat fortsätter hen plugga, hellre än att jobba på gamla jobbet som inte har anknytning till studierna.
Jag tror det viktiga är att ha en tydlig plan för hur ”övervintrandet” ska gå till. Du bör jobba inom rätt område och inte något annorlunda. Det är bättre att jobba inom kundtjänst inom rätt bransch än med något helt annat.
Alltså, förlusten på BR:en är redan ett faktum. Ni har bara inte realiserat den. Tror ni bostadsmarknaden kommer att återhämta sig och ett jobberbjudande dyker upp på annan ort, så sälj den gamla BR:en och köp en ny BR på nya orten. Troligen har den nya BR:en också gått ned i värde och är nu tillgänglig till ett bättre pris. Tror ni bostadsmarknaden kommer att fortsätta gå kräftgång, sälj BR och satsa på HR.
Fortsatt utbildning lär ju inte skada, under tiden kan man försöka bygga nätverk som kan leda till anställning.
Tack för viktig tanke att ta med!
Tack för tydlig beskrivning av olika scenarion.