Provprat: avsnitt om FIRE | Vad ska jag ta med / inte får missa?

Det vi pratat om mycket när det gäller varför och varför inte när man tittar mer på vad man vill i livet.

För mig handlar det mycket om att ha en ganska jämn lyxnivå genom hela livet. När man är ung lånar man från sin framtid, mitt i betalar man tillbaka och sparar sedan till sin framtid, och efter ett tag så lever man på det man jobbat ihop–hela tiden på ungefär samma livsnivå/utgiftsnivå. Jag ser det alltså som att man trimmar in sin nivå under livet mer baserat på sina värderingar än på sina inkomster, sedan (om man lyckas låta inkomsterna springa ifrån tillräckligt mycket) så blir man FI liksom bara av sig själv–om man bara väntar tillräckligt länge! Någonstans i det där kan man fundera på att börja dra ner sina inkomster och köra helt eller delvis FIRE.

Jag ser det som att man går igenom de faserna jag beskriver i den här tråden, och man kan välja vid vilket tillfälle man vill ta steget från FI till FIRE. Många funderar inte på sina värderingar tillräckligt tidigt, och har därför inget annat val än att ta steget i samband med åldern för allmänna pensionen. Tänker man på det tidigt har man mycket större möjlighet att påverka.

Jag gissar att @angaudlinn ser det någorlunda likadant där, baserat på vad han sade i sitt avsnitt och sagt i forumet.

5 gillningar