Provprat: Den här björnmarknaden / kraschen lite annorlunda

Rätt mycket tänker jag efter min långpromenad :slight_smile: Försöker sammanfatta min bild av det. Det har ju varit uppe i en mängd trådar.

Kan också vara bra att veta att mina tanker är centrerade runt en rätt snar FIRE i 55 års åldern. Alltså return of capital är viktigare än return on capital. Humankapitalet är snart klippt, självförvållat pga FIRE.

Generellt sett är jag positiv till framtiden. Mänskligheten har en massa gemensamma drivkrafter och det är stora omställningar som sker och behöver ske, vilket jag tror är mycket positivt för framtiden. På sikt. Närmaste åren tror jag blir tuffa.

Om några årtionden så tror jag att man kommer att titta tillbaka på denna perioden som “krisåren på 20 talet”. Att de hänger ihop. Först Corona krisen och sedan (som jag ser det, en effekt av den hanteringen) inflationsökningar som tvingade fram ränteökningar som sänker både börs och ekonomin i stort.

Sedan back-to-back Putins idiotiska krig och dessutom Xis krig mot Corona (som sannolikt ger en ny inflations impuls pga logistik problem). Både krigen är dessutom “unwinnable”.

Den enda perioden jag kommer ihåg som vuxen och som liknar nuläget är 2000-2002 med kriser som slog till back-to-back.

• Då IT bubblan som sprack våren 2000. Nu motsvaras det av FOMO/TINA bubblan som drivits upp pga. “easy money” sedan Finanskrisen och sattes på steroider i Corona krisen. Den började pysa ut hösten 2021 med P/E kontraktion på extremt högt värderade bolag, oftast Tech.

• Då 9/11 och War on Terror som skrämde skiten ur många där spekulationerna var att det skulle bli någon form av global religionskrig. Nu Putins krig i Ukraina där spekulationen är risken att det sprider sig till NATO länder dvs. kärnvapenkrig. Dystopiska tankar i båda fallen, dock brukar inte värsta utfallet ske (även om det kan göra det :anguished_face:)

Jag tänker att den gratis lunch vi alla till mans/kvinns (hens?) ätit på börsen och bostadsmarknaden nu måste betalas. “What goes around, comes around”. Typ. 2000-2002 var inte kul. DJ World index gick -50%, såklart värst var det på tech sidan där Nasdaq 100 var -80%.

Jag tror tyvärr att vi ganska lätt kan se liknande nergångar denna gången. Shiller P/E är intressant (dvs. S&P börsvärde / 10 års släpande vinster). Peakade ut i höstas på knappt 40. Den 2a högsta i historien! I nuläget “nere” på dryga 30. Historiska snittet är drygt 17 vilket indikerar en möjlig fallhöjd på ytterligare 40-45% från nuläget. Problemet är att börsen brukar “over shoot” (ledsen saknar många svenska ord efter många år utomlands) så S&P kan mycket väl gå under Shiller P/E 17. Mentalt förberedd på -70% lite beroende på hur krigen går (Putins och Xis).

Absolut, det finns många sätt att se på det och det finns andra index att titta på än S&P 500. Men som en “mellan tummen och pekfingret” övning där det finns riktigt lång historik.

Om inflation tänker jag att den vi sett hittills är i huvudsak vad vi triggade under Corona krisen och den lösa penningpolitiken / låga räntorna. Kriget i Ukrainas effekter börjar väl snart komma in, men det är svårt att förutsäga hur mycket inflation det blir när en av världens största energi och metal producenter självförvållat dragit på sig unika (och berättigade) sanktioner. Det är lika svårt att förstå vad som händer med matpriser när en stor del av världens veteproduktion uteblir med Ukraina världens-kornbod i krig. Att Xi passar på att hålla hårt på sin “dynamic zero Covid policy” lär ju bara spä på inflationen a la det vi såg förra gången de stängde ner. Så jag skulle säger som de säger när flygplan ska nödlanda, “brace, brace, brace”.

Om boende tänker jag att vi levt i en spekulationsbubbla liknande den på börsen mht FOMO/TINA. Skillnaden är dock att det TINA är sant. Man måste ju bo. Många spekulerar i att det är bra att belåna sig i inflations tider - inflationen äter upp lånen. Mmm, men vad jag kommer ihåg av 70 talet så kändes det inte så fantastiskt. Snarare att folk verkligen behövde de där ränte-subventionerna för att få ihop ekonomin över huvud taget. Som barn registrerade jag mest att folk var oroliga, lönerna urholkades mot inflationen, och hur skulle bostadspriserna bli när ingen längre har råd att köpa? Inte så “happy go” som jag kommer ihåg det jämfört med hur det ser ut nu, i backspegeln. Vi har av principsak inga lån. Jag skulle kunna tänka mig att belåna bostaden men helst under 50%. De som verkligen råkade illa ut i 90-tals krisen var de som tvingades sälja vid helt fel tidpunkt. Det kostade många årtionden av gnetande för att bli av med lånen som var kvar efter bostaden var borta. Ingen risk jag vill ta.

Om räntorna tänker jag att bara för att något inte får ske, så innebär det inte att det inte sker. Absolut, med det skuldberg som svenska hushåll dragit på sig så finns det en övre gräns före ekonomin havererar, vilket inte Riksbanken tillåter. Personligen skulle jag tro att vi får bolåneräntor på 4-5% under perioder, kanske högre, men att de bör falla tillbaka, åtminstone i perioder, tills inflationstrycket lyfter sitt fula tryne igen. Lite a la 70 talet i USA då man fick vrida hårt för att få ut inflationen från systemet. Slutade väl med räntor på 15%. Dit tror jag inte vi kommer. Om vi kommer dit är det nog katastrof, vilket jag inte tror sker. Riksbanker är lite mer sofistikerade idag. Men man ska nog vara förberedd på bra mycket högre räntor än vi haft. Förhoppningsvis har bankerna räknat rätt när de gett ut lån, även om det säkert innebär mindre konsumtion för många hushåll.

Om börsen tänker jag enligt ovan att vi ganska lätt kan ha ytterligare 40-45% nergång framför oss i en (vad jag tror) rätt utdragen process på kanske 2-3 år eller så. Lite a la 2000-2002 eller 1990-1993 typ. Mentalt är jag förberedd på -70%.

Så hur hanterar vi våra investeringar då? Vi har tidigare lyckats undvika en del ras, tex Corona raset. Men varit sämre på att återinvestera kapitalet i kraschen. Men man lär sig! Pga FIRE om något år så är vår portfölj designad för 50% aktieandel på totala kapitalet (inklusive alla pensioner och bostad). Den har vi landat i efter en mängd Monte Carlo simuleringar och speciellt m.h.t. sekvensrisken (klara minst 5 “värsta år” up front).

Med våra personlighetsprofiler så tillåter vi oss att dra upp och ner risken, inte minst mht. att vi snart måste leva på pengarna. Under 2021 började vi dra ner risken då vi tycket det började bli väl spekulativt (nyemissions bonanza, SPACar, tokiga värderingar, frisören pratar aktier mm). Absolut, risk för utebliven avkastning men som sagt inför FIRE/Pension så är det viktigare med return of capital än return on capital.

Under hösten kom vi ner till vår minimi nivå som är ca 20% aktieandel. Den går vi inte under för att kapitalet ska ha någon vettig chans att försvara sig mot inflationen. Svårt kanske men nu börjar det snart bli dags att öka.

I en krasch så är vi beredda att dra upp risken till ca 60% aktieandel i 6 “potter” från -20% till -70% börsnedgång. Om förhoppningsvis en krasch stannar på -30% eller -40% så är det helt OK för oss att lägga in pengarna på andra sidan bottnen, på uppsidan. Den är dessutom lite lugnare och tar längre tid (typiskt 3 X långsammare upp än ner), men visst måste man hantera “wall of worry”.

Alltså lite assymetrisk med ett spann på 20-60% med 50% snitt över tid, men vi tänker att vi ska bara vara låg i risk när det verkligen krävs som vi tyckte det började gradvis bli under 2021.

Min spekulation om framtiden efter den krasch vi typ upplever nu är att vi kan gå mot en period liknande den mellan 1966-1982 i USA med kortare uppgångar och nergångar i cirka 4 års cykler (2 år upp och 2 år ner). Detta eftersom jag tror att vi kommer att få inflations-spikar på vägen där centralbankerna behöver ömsom höja och ömsom sänka räntorna vilket såklart påverkar ekonomin tills skuld-bergen globalt betats av. Jag ser detta som en konsekvensen av de runt 12 åren av mycket lös penningpolitik. Den kritiska faktorn är om inflationen verkligen kommer in i lönerna, för då tar det (som jag förstår det) rätt lång tid att vrida ur inflationen så som Volker (FED chefen) gjorde på 70 talet.

Den som lever får se. Framtiden är hur som helst sjukt spännande och jag ser fram emot att exekvera vår plan, eller anpassa den beroende på vad som faktiskt händer i verkligheten. Så det var min sammanfattande rant :slight_smile:

30 gillningar