Jag måste erkänna att jag tycker det är intressant att vara på detta forum, trots att jag själv är väldigt ekonomisk okunnig. Tänkte skapa en egen tråd om inflationen, men jag tror att det jag har att fråga är relevant här.
Min första fråga: Exakt vad beror inflationen på, som vi ser nu?
- Är det för att energi och elpriser har gått upp?
- Är det för att drivmedelspriserna har gått upp?
- Är det för att matpriserna har gått upp? Har inte matpriserna gått upp av punkt 1 och 2?
- Har kriget haft påverkan? T.ex. vete m.m. är väl Ukraina ett stor producent av.
- Har logistikproblem från Kina drivit upp priser?
Definitonen av inflation är väl att: “Inflation är en ökning av den allmänna prisnivån som gör att man kan köpa färre varor och tjänster för samma mängd pengar.”
Så vad gör en räntehöjning för inflationen i detta fall vi är i nu? Återigen, en genuin fråga.
Anledningen till att man höjer räntan är väl helt enkelt att hushållen inte ska ha så hög efterfrågan på produkter och tjänster, så att dessa stiger, d.v.s. en allmäna prisnivån ökar.
Det känns som att nu är det: höga elpriser, höga drivmedelspriser, höga matpriser, det börjar bli höga boendekostnad. Det är liksom smällar från varje håll. Igen kommer undan.
Riskerar inte detta att göra så att t.ex. folk slutar med allt vad nöjen heter? T.ex. resor, krogen, restauranger m.m. och det i sin tur bidrar till en lånkonjuktur där man behöver sänka räntan för att stimulera ekonomin?
Känns som att alla som skriver på Aftonbladet att “Fan va skönt räntan går upp!!!” och sedan själv jobbar på restaurang eller i ett serviceyrke, kanske skjuter sig i foten, eftersom det är det första man kommer dra in på. Iallfall jag.
Jag kommer iallafall inte köpa något båt, husvagn, åka på semester, gå på krogen det närmaste. Är väl säkerligen fler som tänker som mig.
Har man inte ett jobb som är väldigt hett eller säkra, ska man nog ta och börja oroa sig.
Som sagt, om något har en “idiotförklaring” så t.o.m. jag förstår tanken bakom det, skulle jag uppskatta det.
Bonuspoäng: Vad händer om ränteökningarna inte får ner inflationen? Kommer riksbanken att höja och höja och höja till det inte finns något morgondag?
Tack.