Inflationen - inte alls så kul som alla sa

Provprat:
Inflation skulle ha både fördelar och nackdelar, den skulle

1. Betala av huslånet när priser stiger - möjligen om man satt på ett stort lager kaffe man kunde sälja av och göra en amortering på, men som regionanställd som får 1,5% per år i låneökning oavsett väder vind och insats är detta inte lika tydligt

2. Räntan på bolånet stiger, men det gör också sparräntor - ja på del ett, nej på del två (fick meddelande på avanza att collector eller vad det var sänker räntan)

Har jag otur när jag tänker eller har ekonomin hamnat i ett riktigt taskigt läge?

Vilka ”alla” har sagt att det är kul med inflation…? Tvärt om är väl inflation något som alla är livrädda för. (Bl.a. därför vi har en riksbank som ska försöka hålla nere inflationen till målnivån.)

11 gillningar

Nej, det tycker jag verkligen inte.

Skillnaden är att, visst äter inflationen upp ditt bolån, men räntan måste ändå betalas varje månad på lönen.

Så här skrev jag in en annan tråd om ett gäng ämnen

5 gillningar

Nej, du har tur när du tänker. Ett riktigt taskigt läge nu och troligen några år framåt. Tiden när man kunde kasta pil på vad som helst, inklusive indexfonder, och ändå få en bra uppgång, är över.

6 gillningar

Ingves har ju hela tiden kämpat för att komma upp i 2% inflation. Nu fick han så han teg!

5 gillningar

Bra artikel av @Runnemo idag:

7 gillningar

Jag måste erkänna att jag tycker det är intressant att vara på detta forum, trots att jag själv är väldigt ekonomisk okunnig. Tänkte skapa en egen tråd om inflationen, men jag tror att det jag har att fråga är relevant här.

Min första fråga: Exakt vad beror inflationen på, som vi ser nu?

1. Är det för att energi och elpriser har gått upp?
  2. Är det för att drivmedelspriserna har gått upp?
  3. Är det för att matpriserna har gått upp? Har inte matpriserna gått upp av punkt 1 och 2?
  4. Har kriget haft påverkan? T.ex. vete m.m. är väl Ukraina ett stor producent av.
  5. Har logistikproblem från Kina drivit upp priser?

Definitonen av inflation är väl att: “Inflation är en ökning av den allmänna prisnivån som gör att man kan köpa färre varor och tjänster för samma mängd pengar.”

Så vad gör en räntehöjning för inflationen i detta fall vi är i nu? Återigen, en genuin fråga.

Anledningen till att man höjer räntan är väl helt enkelt att hushållen inte ska ha så hög efterfrågan på produkter och tjänster, så att dessa stiger, d.v.s. en allmäna prisnivån ökar.

Det känns som att nu är det: höga elpriser, höga drivmedelspriser, höga matpriser, det börjar bli höga boendekostnad. Det är liksom smällar från varje håll. Igen kommer undan.

Riskerar inte detta att göra så att t.ex. folk slutar med allt vad nöjen heter? T.ex. resor, krogen, restauranger m.m. och det i sin tur bidrar till en lånkonjuktur där man behöver sänka räntan för att stimulera ekonomin?

Känns som att alla som skriver på Aftonbladet att “Fan va skönt räntan går upp!!!” och sedan själv jobbar på restaurang eller i ett serviceyrke, kanske skjuter sig i foten, eftersom det är det första man kommer dra in på. Iallfall jag.

Jag kommer iallafall inte köpa något båt, husvagn, åka på semester, gå på krogen det närmaste. Är väl säkerligen fler som tänker som mig.

Har man inte ett jobb som är väldigt hett eller säkra, ska man nog ta och börja oroa sig.

Som sagt, om något har en “idiotförklaring” så t.o.m. jag förstår tanken bakom det, skulle jag uppskatta det.

Bonuspoäng: Vad händer om ränteökningarna inte får ner inflationen? Kommer riksbanken att höja och höja och höja till det inte finns något morgondag?

Tack.

4 gillningar

Det här är också en sak jag inte förstår:

Hur betalar inflationen av bolånet om inte lönerna ökar, eller har skribenten förutsatt det?

2 gillningar

Ja just det har skribenten förutsatt. Med tiden kan det bli så att lönerna kommer ifatt men det finns knappast några garantier.

4 gillningar

Är det inte så att det även förutsätter att priserna på bostäder går upp lika mycket som inflationen? I så fall stämmer inte heller det med dagens läge, eftersom vi snarare ser en avmattning på bostadspriserna just nu.

1 gillning

Tycker jag har hört mer än en gång senaste veckan att man absolut inte vill höja lönerna eftersom man är rädd för en inflationsspiral. Där priser går upp, så lönerna höjs, då kan priserna gå upp mer, och då måste vi höja lönerna mer etc. Till slut hämtar man lönen med skottkärra.

weimar

Ja det är risk för det, speciellt som att inflationen för energi och drivmedel slår på i princip alla företag med ökade kostnader. Ska lönerna följa efter måste man ju höja priserna motsvarande på varor och tjänster man producerar. Det är lätt att bli deppig men jag tror ändå att det kommer att finnas nischade marknader som ger bra avkastning.

Det är precis det många ifrågasätter.

Typiskt sett fungerar räntehöjning bra om inflationen beror på ökad efterfrågan. Men nu beror den på minskad tillgång. ICA kommer liksom inte att börja sälja tomater med förlust.

Gissningsvis ja. Det verkar uppenbarligen så.

Så var det när inflationen var låg. Då ska räntan sänkas och sänkas och sänkas tills den blir negativ. Nu ska den höjas. För så säger läroböckerna.

Eventuella sidoeffekter är inte Riksbankens problem. Det får politikerna hantera.

2 gillningar

En ironisk spinn på inflationspaniken (ganska otydlig)

Med den skuldsättning och bredd på skuldsättningen som finns idag kommer konjunkturen att slås i backen när räntan höjs för mycket.
Konkurser, arbetslöshet …
Problemet för CB är att höja tillräckligt mycket utan att knäcka konjunkturen, svår balansgång.

1 gillning

Men Riksbankens uppgift är inte kontrollera konjunkturen eller bostadspriserna utan inflationen. Och deras enda styrparameter är räntan.

while(1)
  If inflation > 0.02 then:
    styrränta += incremental_value
  else if inflation < 0.02 then:
    styrränta -= incremental_value
  else
    #do nothing
  end
  #wait until next meeting
  sleep(3 months)
end

Det låter banalt men jag tror att det är så enkelt. Eventuella sidoeffekter är som jag skrev upp till politiker att hantera.

24 gillningar

Riksbanken agerar inte i ett vakum och andra mer betydelsefulla centralbanker har ett bredare formellt uppdrag.

2 gillningar

Precis. Så tänker jag också. Hur kan inflationen betala av lånet om löneökning en är 2 %, inflationen 6 %, räntan 2 % och bostadens värde minskar med 20 %?

2 gillningar

Sen räknas ju inte boendepriser in i inflationen. Skulle det göra det skulle inflationen förmodligen inte vara lika hög.