Råd angående hyra eller köpa

Råd tack! Hyr sedan 8 år en lägenhet och hyran är nu uppe i 10000,-. Såg just en lgh för 2,1 miljoner med en avgift på 3850,-. Måste ju vara ett bättre alternativ med tanke på låg avgift och ”billig”?

Hur länge ska du bo där?

1 gillning

Tänker jag ska behålla den lägenheten i minst 10 år eventuellt längre som ett ”extra” basboende

2 gillningar

Då är det rimligt för ett bostadsköp. Glöm inte att bostaden inte är en investering.

Kan du utveckla med ränta, amortering, oppurtuty cost renoveringar och föreningsproblem etc.?

1 gillning

Det är inget supergivet case, tycker jag. Vad som blir billigast i slutändan kommer bygga på massa personliga preferenser, avvägningar och antagningar som man egentligen inte vet så mycket om.

För 10 000 kr får du ett boende där du, förutom hyran, inte kommer behöva bekosta något själv. Man kan anta att hyran årligen höjs med KPI.

Här nedan kommer ett smakprov på svårberäknade värden kopplat till om du istället väljer att köpa en bostad.

Oavsett hur just du väljer att finanserna köpet av bostadsrätten så låser den in 2,1 miljoner kronor.

En tänkt räntekostnad på hela beloppet (3%) motsvarar 5250 kr/mån. En tänkt avkastning på börsen för hela beloppet (6%) motsvarar 10500 kr/mån.

Du får beräkna en mix av ovanstående beroende på hur du fördelar lån/insats.

Värdet på bostaden kan ändras hur som helst. Vet man inget annat kanske det är rimligt att tro att värdet ökar i takt med inflationsmålet?

Mäklaren kostar 50 000 kr per sälj.

Just nu kan man göra ränteavdrag. Kan man det i framtiden?

Alla avsteg från genomsnittlig avkastning både avseende börs och bostad, oavsett om den är positiv eller negativ, välter hela kalkylen.

Är hyresbostaden och bostadsrätten förresten helt jämförbara? Svårt att beräkna värden av olika känslomässiga aspekter och andra variabler som inte är kvantifierbara.

Jag är för att köpa bostad, men tror inte riktigt att det går att beräkna vad som blir billigast.

3 gillningar

Vet inget om ränta mm ännu för inte jämfört några banker. Dock är denna lägenhet helt nyrenoverad både inne i själva lägenheten med alla ytskikt, kök, badrum golv mm. Även alla fönster, el mm plus fasaden är nygjord. Så inget att tänka på med renovering🙏

Hmmm svårt! Jämförbara är de inte då denna är tipptopp jämfört med hyreslägenheten. Känner spontant jag kommer trivas bättre i denna dock och det är ju också mkt värt :blush:sen vet man såklart inte oM det blir en bra och dålig affär men kan ju inte bli heltokigt..

Trivsel är jätteviktigt!

Tänk att det är den som är största vinsten vid bostadsköpet så blir den ekonomiska vinsten (förhoppningsvis) bara en bonus. Någonstans att bo behöver alla. Göra vinster på bostadsmarknaden är aldrig garanterat.

1 gillning

Så sant! :blush: