Råd gällande placering

Vill ha råd gällande mitt sparande generellt då börsen fortfarande är relativt nytt och har inte varit i arbetslivet så länge. I dagsläget har jag buffert på 300 k på SBAB 2.25% ränta och ett konto hos avanza med blandade aktier/investmentbolag/fonder ca 200 k. Har fondrobott Opti med ca 50 k. Min fråga är egentligen om jag har för stor spridning i min portfölj? Borde jag sälja av aktierna och satsa på fonder/investmentbolag då jag har lite koll? Anledningen till bufferten på sparkontot är egentligen att jag vill ha tillgång till dem om jag skulle vilja flytta till annan bostadsrätt i närtid /någonting annat skulle dyka upp. Är det dumt i och med inflationen? Sparar mellan 7-10 k/månad

Bakgrund: 27 år bor i mellanstor stad, akademisk examen och nu fast jobb ca 30 k brutto, äger bostadsrätt med sambo.

1 gillning

Hej och välkommen :slight_smile:

Mitt råd är att sälja av dina aktier och satsa på t.ex. Lysa eller Opti och månadsspara där för enkelhetens skull. Bufferten ligger bra där den är, har själv SBAB för buffertsparande, och i ditt fall är det nog bra att behålla den summan där för att slippa sälja fonder/aktier med risk för dålig timing om du och din sambo ska byta boende eller dylikt.

Välkommen hit :slight_smile:

Jag skulle rekommendera detta avsnittet så du får rätt balans på buffert jämfört med investeringar.

Ang aktier eller inte så beror det på hur intresserad du är och hur mycket tid du vill lägga på det i tex lekhinken (som ingår i avsnittet nedan). Det är inte det huvudsakliga sparandet för de flesta, med enskilda aktier.

Hej!

Du har redan fått bra tips men ytterligare en sak du kan göra, gällande investeringarna, är att testa själv att svara på dina frågor genom att ställa dig frågan: hur hade du själv placerat pengarna idag om de inte hade varit investerade i aktier, fonder och investmentbolag och Opti? Svaret kan vara en vägledning till vilken investeringsstrategi du önskar ha.

1 gillning