Råd och tips kring byte av bank/fonder

Hej kollegor.

Jag är väldigt novis när det gäller ämnet spara och investera varpå jag vänder mig till Er.

Idag har jag Swedbank som bank. Det innebär, lönekonto, ISK. Inget annat. Har inget behov av bolån, kommer aldrig att bli.

Detta är min portfölj hos Swedbank:

Våra försäkringar är hos Länsförsäkringar. Hemförsäkring, olycksfallsförsäkring, barnförsäkring.

Till mina funderingar:

Att flytta allt till Länsförsäkringar innebär 20% rabatt på försäkringar. Positivt!

I dagsläget sparar jag till pension då jag absolut ingen aning vad jag ska använda pengarna till. Har ej rört dem under 7 års perioden jag har sparat. Jag går i pension om ca 20 år.

Vad jag förstår så har jag helt fel fonder för ett långtidssparande då avgifterna är höga. Jag har alltid gillat technology men tror jag behöver släppa den för fonder med lägre avgifter.

Länsförsäkringar har större utbud med fonder gentemot Swedbank så egentligen är det inget som håller mig kvar hos Swedbank. Anledningen för Swedbank är såklart som de flesta andra att min föräldrar hade Swedbank.

Jag vet/tror att en flytt till Länsförsäkringar är det jag ska göra, byta till bättre långsiktiga fonder är det jag ska göra men skriver av mig lite här för att bolla lite och söka någon form av bekräftelse. Kanske flytta lite pengar till Avanza? Vad vet jag.

Tack på förhand.

Första frågan du behöver ställa dig är om du behöver “riktiga” bankkontor att gå in till.

Andra frågan är om du är kund hos en lokal föreningsägd sparbank, eller “bara” Swedbank?

Kolla upp det, för det blir lite olika situation. De få sparbanker som fortfarande är ägda av en lokal sparbanksförening/-stiftelse har helt egna regler med fördelar och nackdelar, som kan vara väldigt olika mot att vara direktkund hos enbart Swedbank. Lokala sparbanksföreningar förvaltar också många, och ganska saftiga, stipendier som oftast är enklare att få som gammal kund hos dem. De brukar också vara det största stödet för ett ett antal lokala ideella föreningar, t.e.x idrottsföreningar, teatersällskap och konstföreningar.

Jag vet inte om det fortfarande är så, men för c:a 25:år sedan, så var det fortfarande jättebökigt när man flyttade runt mycket och var kund hos en lokal sparbank, och skillnaden i kompetensen och servicenivå hos olika kontor var enorm, och en del var väldigt otrevliga mot kunder som inte hörde till rätt sparbank, trots att meningen med sparbankssamarbetet var att man skulle få samma service som om man var kund i en nationell bank.

Swedbank var ursprungligen två samarbetsföreningar, som jag glömt vad de hette, den ena var en samarbetsorganisation för Föreningsbankerna, och den andra för Sparbankerna. Sedan slogs de ihop till Swedbank, och de flesta av de föreningsägda bankerna blev istället kontor direkt under bolaget Swedbank, men en del föreningsägda sparbanker existerar fortfarande. Bolaget Swedbank äger varumärket Swedbank och sköter en hel del service för de lokala sparbankerna.

Sedan är jag lite förvånad över att du är kund hos Länsförsäkringar, då Swedbank brukar fålla in sina kunder till Folksam.

Jag har extremt dålig egen erfarenhet från Länsförsäkringar som försäkringstagare. De ändrade mina försäkringsregler till mycket sämre regler efter att jag redan betalat in min försäkringsavgift. Jag såg att de nya reglerna var mest bluff och båg och luft, invalidförsäkringsdelen var helt borttagen, olycksfallsförsäkringen (den viktigaste delförsäkringen för mig) täckte absolut ingenting, och det verkade vara omöjlig att få ut något från den, och det gällde också alla andra delar av den ändrade försäkringen utom hemförsäkringsdelen (som var minst viktig för mig varken mitt hem eller något i det hade något större värde, det enda viktiga var min cykel, och den ingick inte längre i den ändrade hemförsäkringsdelen). Men jag orkade inte strula med då och tänkte att jag byter till en ny försäkring om ett år när den jag har ändå går ut. Sedan råkade jag ut för en allvarlig olycka, och istället för att få hjälp från Länsförsäkringar så gjorde de allt bara värre, genom att lägga sig i sjukvården och kräva in en massa dokumentation medan allt var jättestressigt, den akutpeng vid akuta situationer som fanns i de gamla reglerna var i teorin inte helt borta, men de nya reglerna gjorde att det tog fyra år innan jag fick de pengarna, och det var de enda pengarna jag fick från dem, och då var det bara ett par hundralappar istället för att täcka alla akutkostnader som i de gamla reglerna (med återbetalningen om inte försäkringsavtalet inte täckte allt). Och olyckan gjorde mig kroniskt invalid, med skador i nerverna till ena armen och en axelled som hoppade ur hela tiden, men den delen av försäkringen hade de tagit bort helt.

Om du har tänkt att ha kvar försäkringarna hos LF över tid så kan det ju absolut vara bra att flytta dit för att bli guldkund och få 20 % rabatt. Men bortsett från det så ser jag ingen poäng med det.

LF:s app är inte bra och gränssnitt för sparande är ännu värre. Men om du är mindre intresserad och bara sparar och glömmer så spelar det ju mindre roll.

Flytta sparandet till Avanza och var bankkund där du trivs med det och försäkra där du får bäst pris och villkor, är mitt tips. Det finns sällan en bra anledning till att samla sina affärer på ett och samma ställe.