Din syster el bror vill investera 500k + 10-20k/mån, men vet inte i villken takt. Planen är [lysa]. Oklart vilken andel aktiefonder. Som du vet är ditt syskons ekononi ordnad. Endast ett begränsat bolån. Buffert finns. Sedan i somras har ditt allra käraste syskon testat lysaspar 100% aktier som nu står på ca ±0 % (förmodar tack vare valutaeffekten) totalt närmare 300k.
Kan bara svara på vad jag gör själv, vilket väl därmed borde kunna gälla som råd till någon annan. Jag ligger ca 50% investerad i dagsläget och har delat upp mitt kvarvarande kapital (minus buffert) på 12 månader att investeras någorlunda jämnt under 2023 fram till årsskiftet till 2024. Baserar det på att jag tror att 2023 kommer bli svängigt med potentiella ytterligare märkbara nedgångar.
Rådet du brukar få här är att du ALLTID ska gå all in, eftersom det varit statistiskt mest sannolikt att få bäst utfall historiskt och det stämmer men det är ändå varken det råd jag skulle ge ett syskon eller vad jag gör själv. Hade vi precis haft två års uppgång utan stora orosmoln hade jag gått all in, men så ser det inte ut.
Under en så pass osäker period som den här kan man bränna sig rejält om man går all in och sedan tar en nedgång på 20% som den första större förändring som sker. Inget som lär generera några tackkort heller.
Edit: Nysparar i princip som vanligt, så i linje med det skulle rådet vara att nyspara de där 10-20k per månad men sprida ut de 500k över 12 månader.
80% global index, 10% svenskt index 10% emerging market index med låga avgifter hade jag placerat i med en sån lång sparhorisont och i den åldern.
Möjligtvis hade jag placerat några % i global småbolagsfond på bekostnad av globalfonden
Bred fråga, om man har spetskompetens inom något område skulle jag satsat dem på något eget litet ab och kört det några år.
500k är inte så mycket pengar i dagsläget, att vara miljonär i Sverige är inget speciellt längre så att säga.
Beroende vilja till risk, så delar man väl upp det i annat fall. Jag hade kört mer på aktier och mindre på ränta om jag vill se pengarna växa under min egen livstid i vigorös ålder.
Personligen skulle jag aldrig ge något specifikt råd till mina syskon. Går det bra, så tar syskonet det för självklart. Blir rådet fel, lär du få en och annan gliring för resten av ditt liv.
Varför i all världen skall du utsätta dig för detta?