Hjälp mig hjälpa min släkting

Min släkting fyller 50 nästa vår.
Han har arbetat heltid i handels/retail sedan hon var 19, utan längre sjukskrivningar, tills hon skadade sig för några år sedan.
Han har kommit tillbaka som kontrakterad anställd men har inte mer än deltid nu.
Han har inget privatsparande utan känner att aktier och fonder skrämmer honom.
Han och hans man äger sin bostad som är en bostadsrätt i en liten kommun i norr samt äger en liten eluppvärmd kolonistuga.
Jag vet inte hans exakta inkomst, men jag skulle gissa på 20kkr i snitt genom tiden.

Vad ska jag göra? Hur ska min hjälp bäst fördelas? Är det att ta reda på vad exakt som finns och planera efter det eller är det att fixa ett möte med en oberoende rådgivare?

Är det ekonomiskt tillskott som du vill stå för? Eller är det att hjälpa till i vardagen med placeringar? Det är lite otydligt vilket utifrån din beskrivning.

Jag tänker bara se över dennes placeringar och icke placeringar, övertyga att sparande är bra osv. Jag har ingen möjlighet att bistå med faktiska pengar.

Statistiskdata :slight_smile: alt hänvisa till ett RT avsnitt :slight_smile:

Gör en budget

1 gillning

Vill de ha hjälp?

Grunden är tre regler:

1. Spend less than you earn
  2. Invest the difference
  3. Stay out of debt

Enkelt men effektivt. (Och inte alltid helt lätt.)

Kanske kan du tipsa om avsnittet med enklaste sättet att spara. Det med hänvisning till sparkonto för buffert och sparande på kort sikt, och en global aktieindexfond för sparande på lång sikt.

Och kom ihåg att du kan leda hästen till vattnet men du kan inte tvinga den att dricka.

Lycka till! :+1::heart::hugs:

9 gillningar

Som Lynx är inne på tror jag med att det är bra att vara säker på att de vill ha din hjälp.

Kan lätt hamna snett om man kommer med hjälp som inte är efterfrågad. Tänker att det beror på hur släkting upplever det och vilka mål som finns i livet för denne. Viktigt att de ser på det på ett liknande vis som du.

4 gillningar

Med så lite pengar och relativt kort tid till pension så hade jag gjort det väldigt enkelt med låg risk.
Lägg hälften på ett sparkonto med ränta lås det ett år eller mer.
Andra hälften går till Lysa eller P2P lån.
Börja göra en budget med ständiga överföringar till en buffert för att öka investeringskapitalet på Lysa och globala fonder.
Börja se över vad som kan säljas och be han kanske börja med någon hobby som kan ge extra inkomst.
Men i storhet lägg upp en bugdet som är enkel att följa som inte är för snål eller för lös.

Fan va bra citat, det ska jag börja använda :+1:

1 gillning

Var oerhört försiktig med att oombett ge några råd.

Jag vet ju hur jag skulle reagera om någon av mina förmögna grannar skulle klampa in och erbjuda mig råd.

Så pjåkig kan ju hennes ekonomi inte vara. Det är inte alla som äger både bostadsrätt och kolonistuga.

2 gillningar

Tack! Precis det här tänkte jag på och övervägde i huvudet.
Jag vill inte att de ska tro att jag är snobbig, jag vill bara att de ska kunna ha en pension som de kan leva på.

Det är väldigt sympatiskt att du tänker på dina närstående! Pratar ni ekonomi så är det nog inte farligt om du berättar lite om månadssparande i alla fall. Även ett par hundralappar per månad blir ju ett antal kronor om 15-20 år.

För den extremt försiktiga finns Robur Access Mix till en väldigt låg avgift. 50 procent aktier och 50 procent räntor. Inte helt optimalt, men bättre än ingenting alls.

Lycka till, och än en gång tag det försiktigt.

1 gillning