det där var det en fucked up formatering! men jag förstår din poäng
Det är ju därför man kan bekräfta sådana studier med tredje part. Kolla gärna Dalbars studier. Bekräftar EXAKT hur småsparare hela tiden undepresterar å det grövsta.
Jag ser ett tydligt tecken. När börsen fick sig en dipp i höstan vällde frågorna in; “ska jag sälja?” Nu kommer samma frågor igen? Ja, du ska sälja!
Vi andra sitter still i båten!
Sitt still i båten ,du kan tjäna pengar även på börsnedgång genom att köpa billigt ,men du ska vara långsiktigt med sparandet ,sälj inte i panik.
Hej och tack för alla svar!
Jag känner mig lite klokare nu, även om jag kanske inte blev det permanent. En del av pengarna är för ett framtida attefallsbygge (1-3 år), dom pengarna kommer jag ha kvar utanför marknaden. Dom har gått bra och jag känner inte att jag har råd med ett stort tapp där då sparhorisonten är ganska kort.
En del av pengarna (barnspar osv.) kommer jag sätta i arbete igen enligt permanent portfolio och mitt privata månadssparande flyttar jag till Lysa. Jag måste dela upp det då Lysa inte har fullmakt till sambo, vi är inte gifta, så det kan bli struligt om något händer mig och hon ska ta över förvaltningen av barnens sparande (som är ISK i mitt namn, ISK eller KF i barnens namn verkar inte så smart enligt vad jag läst här).
Vad jag kan se klarar permanent portfolio en krasch rätt bra, stämmer det? Tänkte att man kan köra en ganska rak kopia av den för att sedan vikta om till lite mer aktier efter den förväntade nedgången passerat. Jag har rätt långsiktigt sparande men vet med mig att jag tar förluster ganska hårt.