Hmm… jag hänger inte med.
Jag påstår att det inte spelar någon roll vad värdet är på det befintliga innehavet (eftersom jag ändå inte kan förutsäga framtiden). Att då behålla det för att “det är lågt” då tar jag en tajming-bet vilket vi vet är ganska kass i nästan alla fall.
Du får gärna utveckla, hänger som sagt inte med.
Intressant att föra över det i denna domänen. Men här upplever jag att det uppstår en ganska tydlig alternativkostnad som är förutsägbar / definerbar eftersom jag inte behöver förutsäga framtiden i någon större utsträckning.
Nej, jag kommer inte byta till någon ny bil, men just nu är game plan att behålla Teslan, men jag kommer ta hjälp av @Skogstomten för att räkna ut vad som är mest lönsamt. Men just nu tänker jag nästan att köpa ut den privat. Men med mitt track-record när det gäller beslut utanför det finansiella området så lär det säkert vara det sämsta valet…
Exakt… således borde man ju byta “dyr och dålig” fond till en “billig och bra” indexfond. Statistiskt borde det ju ge en bättre odds framåt. Eller är jag ute och reser @nightowl?
Jag räknade på detta vid ett tillfälle, att även med skatten var det ofta bättre att byta, men det kanske är annorlunda nu. Någon annan kanske kan göra det överslaget.