Rådgivare för strategi kring trädabolag

Okej, jag förstår. Om det handlar om ett par miljoner så kör på, lägg bolaget i träda. Är det däremot 10-tals miljoner kan det även vara ett alternativ att plocka ut allt direkt och skatta ut genom K10 direkt. Ja, det blir mycket pengar som beskattad som inkomst av tjänst men bara upp till taket för denna beskattning, därefter kommer man tillbaka till kapitalbeskattning men dock landar man på 30% skatt.

Bifogar en bild över det totala skattetrycket ifall du väljer att ta ut allt på ett bräde via K10 istället.

• X-axel: Vinst att ta ut
  • Y-axel: Totalt skattetryck

Diagrammet tar i hänsyn att det handlar om inkomstår 2023 och skattetabell 34. Som du ser beskattas de första miljonerna hårt, runt 50%. Därefter mattas det av snabbt då vi kommer ner på 30% beskattning vid inkomst av kapital.

Säg att du har 40 miljoner kr att ta ut. Då blir den totala beskattningen ca 34%. Det blir en skatt på 13,6 mkr istället för 10 mkr. Vänd på det hela, du får ut 26,4 mkr direkt eller 30 mkr om 5 år. 3,6 mkr(12 %) mindre.

Jag vet, jag vet, det låter galet att betala 3,6 mkr mer i skatt. Men du får ut pengarna här och nu.

Ville presentera en alternativ bild. Det är inget fel på att lägga bolaget i träda såklart, och 25% skatt är bra, men det är inte alltid helt solklart. Detta bortser då från alla andra medförande kostnader båda alternativen innebär som kostnaden för att försätta bolaget i träda, förvaltningskostnad av trädabolag, kostnader för rådgivare samt den eventuella värdeökning dina pengar får i din kapitalförsäkring hos Lysa.

Hoppas det är till någon hjälp och att du även hittar en bra rådgivare för dessa frågor så du kan diskutera dina individuella förutsättningar.