Rådgivare för strategi kring trädabolag

Hej, jag har länge följt forumet men det här är mitt första inlägg :slight_smile:

Jag var tidigare delägare i ett fåmansbolag som blev uppköpt. I samband med uppköpet sålde jag mina aktier till ett aktiebolag med planen att lägga det i träda.
Aktieuppköpet innebar delbetalningar under flera år, med vissa prestationsbaserade utbetalningar.

Pengarna i mitt AB har månadssparats till en kapitalförsäkring hos LYSA då jag ej ville investera alltihop på en gång (medveten om vad statistiken säger) för att slippa få alltför ont i magen vid eventuella större nedgångar.

Jag skulle nu vilja hitta en rådgivare för att diskutera detaljerna kring att säkerställa ett bra upplägg m.a.p. regler för trädabolag. Jag tänkte att det här forumet säkerligen har bra tips :slight_smile:

1 gillning

Fattar att det låter lockande att lägga bolaget i träda och få ut allt i en klump till 25% skatt men det finns givetvis andra alternativ som att låta bolaget leva vidare och betalas ut det som lön/utdelning eller kanske helt enkelt spara pengarna i bolaget för framtiden om inte behovet av kapital privat finns här och nu. Allt beror ju givetvis på övrig försörjning och ifall du kanske vill driva vidare liknande verksamhet. Det medför givetvis en kostnad för båda delarna hur du än gör.

1 gillning

Välkommen till forumet @JLC!

Kolla på denna listan med @RicardNylund eller @HenrikTell - sedan bör även en duktig redovisningsfirma vara behjälplig.

Hej, jag har inga planer just nu på att bedriva någon ytterligare verksamhet och med det i åtanke, vill jag helst få ut pengarna från bolaget så snart som möjligt :slightly_smiling_face: Det känns som att det ger mig mest frihet framöver!

Tack @janbolmeson, jag har tidigare tittat på den listan, men där kunde jag läsa att för rådgivning kring trädabolag så får jag förmodligen betala % på kapitalet vilket lät lite avskräckande, men jag skall ta kontakt med någon av dina tips, tack!

Okej, jag förstår. Om det handlar om ett par miljoner så kör på, lägg bolaget i träda. Är det däremot 10-tals miljoner kan det även vara ett alternativ att plocka ut allt direkt och skatta ut genom K10 direkt. Ja, det blir mycket pengar som beskattad som inkomst av tjänst men bara upp till taket för denna beskattning, därefter kommer man tillbaka till kapitalbeskattning men dock landar man på 30% skatt.

Bifogar en bild över det totala skattetrycket ifall du väljer att ta ut allt på ett bräde via K10 istället.

• X-axel: Vinst att ta ut
  • Y-axel: Totalt skattetryck

Diagrammet tar i hänsyn att det handlar om inkomstår 2023 och skattetabell 34. Som du ser beskattas de första miljonerna hårt, runt 50%. Därefter mattas det av snabbt då vi kommer ner på 30% beskattning vid inkomst av kapital.

Säg att du har 40 miljoner kr att ta ut. Då blir den totala beskattningen ca 34%. Det blir en skatt på 13,6 mkr istället för 10 mkr. Vänd på det hela, du får ut 26,4 mkr direkt eller 30 mkr om 5 år. 3,6 mkr(12 %) mindre.

Jag vet, jag vet, det låter galet att betala 3,6 mkr mer i skatt. Men du får ut pengarna här och nu.

Ville presentera en alternativ bild. Det är inget fel på att lägga bolaget i träda såklart, och 25% skatt är bra, men det är inte alltid helt solklart. Detta bortser då från alla andra medförande kostnader båda alternativen innebär som kostnaden för att försätta bolaget i träda, förvaltningskostnad av trädabolag, kostnader för rådgivare samt den eventuella värdeökning dina pengar får i din kapitalförsäkring hos Lysa.

Hoppas det är till någon hjälp och att du även hittar en bra rådgivare för dessa frågor så du kan diskutera dina individuella förutsättningar.

Jag visste inte att det fanns ett maxbelopp men det blir nog tyvärr ganska ofördelaktigt för min del, det handlar dessvärre inte om 10-tals miljoner men tack för intressant input!

Bor du i Stockholm kan dessa seminarier vara en början. De hanterar även trädabolag i Sverige. Seminarier - Settla Law

2 gillningar

Stockholm ligger lite långt bort tyvärr men tack för tipset!

1 gillning

Mycket bra argument, tack för bra inlägg!