Hej forumet!
Som rubriken råder, hur ni göra för att sanera bort vätskan från bilsättet? Jag har du vält den insamlade vätskan och den innehåller ämnet som suger upp fukten,
Det värsta är detta har ståt och dragit X antal timmar ![]()
Hej forumet!
Som rubriken råder, hur ni göra för att sanera bort vätskan från bilsättet? Jag har du vält den insamlade vätskan och den innehåller ämnet som suger upp fukten,
Det värsta är detta har ståt och dragit X antal timmar ![]()
Kattsand brukar funka bra för ex oljespill på golv. Absorberar utmärkt men jag vet inte om det riskerar att kleta fast i sätet. Beror på materialet
Ämnet som suger upp fukten brukar vara kalciumklorid. Det är inte giftigt eller särskilt farligt på något sätt; det är ganska snarlikt vanligt bordssalt (natriumklorid) och förekommer också som tillsats i livsmedel. Kan bli saltfläckar på klädseln alltså men du kan bara rengöra med vanligt vatten. Du kanske kan testa en sån där möbelrengöringsmaskin som spolar vatten och suger upp det igen?
Kalciumklorid är ett satans kladd. Spillde i båten en gång. Vätskan i fuktslukaren är en saltlake som fortsatt är hygroskopisk i vätskeform. Så länge det finns salt kvar i sätet så kommer det suga upp fukt från luften och fortsätta vara kladdigt. Det torkar alltså inte av sig självt som bordssalt skulle göra. Kalciumklorid används för att binda damm på grusvägar och det är just den här egenskapen man vill åt, det förblir fuktigt.
Så jag tror att enda sättet är att skölja med färskvatten och suga upp för att späda ut laken tills saltet är borta.