Krypgrundsavfuktare

Hej,
Vi har ett gammalt 1-plans hus från -68 med krypgrund.
Har aldrig haft problem med fukt och mögel. Har haft ett företag här för kontroll av krypgrunden. Företaget hittade inget konkret men hade några anmärkningar.

Någon som har erfarenhet av installation av avfuktare CTR 300 TT2 inklusive allt arbete och förbättringar av krypgrunden?

Är det värt investeringen på ca 45k?

Mvh

Lät dyrt? En vanlig woods krypgrundsavfuktare går på runt 5000kr. :thinking: Sen möjligtvis plasta och sätt igen ventiler med cellplast och fogskum. Total materialkostnad på typ 10 000kr. Jag vet inte vad arbetet kostar men tog för mig som amatör ca 3-4 dagar om jag minns rätt.

Har du inte haft problem så skulle jag nog inte bry mig. Skaffa en eller flera luftfuktighetsmätare bara och håll koll.

3 gillningar

Om du inte ens har problem så finns ingen anledning att lägga så stora pengar. Din krypgrund verkar ju fungera som den ska. Skaffa trådlös hygrometer och hålle lite koll över året så kan du se om du har några problem under vissa perioder.

Jag hade problem med fukt i krypgrunden. Lade byggplast, täppte till friskluftsventilerna, och ställde in en Woods kondensavfuktare. Det löste problemet. Kostade under 10000 kr.

3 gillningar

Vilket problem är det du ska lösa då?

Tack för bra synpunkter och svar. Tyckte också det låter dyrt och onödigt i mitt fall. Kommer nog täppa igen de 4 ventilerna och lägga ny plats samt sätta in en fuktmätare.

Min tanke var att förebygga fukten. Avfuktaren ska starta vid 69% luftfuktighet och vara igång till 61%.

Köp en begagnad Munters på blocket. Brukar kosta 1-3000:-. Sedan bara att dra två ventrör (genom ventilerna du tänkte täppa igen). Tycker inte du ska ha kondensavfuktare för då måste du leda bort vattnet. Absorptionsavfuktare fungerar även vid kalla temperaturer å skickar ut fuktig luft. Komplettera ev med en hygrometer (följer med köpet ibland)

Vi gjorde liknande enkla lösning som fler ovan har beskrivit. Funkar!

Du behöver inte ens täppa igen ventiler eller sätta in avfuktare. Skaffa bara hygrometer och bevaka i ett år. Ändra inte på något som fungerar.

2 gillningar

Låter som Anticimex… Som i sin tur äger munters och rekommenderar dessa… Ser ut så i prisbilden.

Om du inte har utfört några ändringar som påverkar klimatet i krypgrunden så är det ingen vits att installera någonting.
Har du däremot installerat annat värmekälla, isolerat huset osv… Då kanske kan det förändra klimatet i krypgrunden.

Annars är vanligt att lägga ut plast täpa till alla inkommande hål och skapa undertryck i grunden.

Eller bara ha koll på läget. Dvs en gång på våren och en på hösten… Har du tur så kan du krypa runt och se allt.

1 gillning

Om man skickar ut luft från grunden, får man inte in ny fuktig luft från utsidan? Som då måste avfuktas?

Har man krypgrund har man ju oftast ledningar tillgängliga också. Vi har bara kopplat på så kondensvattnet rinner ut i avloppet. :relaxed: På sommaren har vi 15 grader och vintern 10 grader så det är inget problem. Men beror såklart på var man bor också. Vår ska fungera bra ner till +5. Har dock sett att nyare klarar +2 till och med.

Avfuktaren har en yta med fuktabsorberande material (ungefär som i såna där småpåsar som finns i elektronikförpackningar). De suger upp den fuktiga luften i krypgrunden. Sedan tar man luft utifrån och värmer upp den så att den blir torrare. Den torra/varma luften passerar därefter över det fuktiga materialet och sedan ut igen. Så en absorptionsavfuktare har två luftflöden. En som jobbar med den fuktiga luften i grunden och en som jobbar med luft som skall torka den absorberade fukten. Man kan sedan justera så att man får ett övertryck eller undertryck i grunden men det är överkurs och inget man normalt behöver göra.

Så ingen luft tillförs utifrån in i grunden med absorptiondavfuktare. Min erfarenhet av kondensavfuktare är att de fungerar dåligt när det är kallare än 15 grader. Det blir isbildning osv. Men jag kanske bara har haft dåliga grejor.

Så här funkar en sorptionsavfuktare.

Den recirkulerar luften i grunden som blir allt torrare. Desto bättre du tätar desto mindre NY fukt kommer in som den behöver avfukta.

Du har sen ett separat ”torkfköde” som kan sägas jobba fritt/avskilt från luftvolymen i grunden.

En kondensavfuktare (kräver plusgrader) funkar mer som en kall flaska på borden en varm/fuktig sommardag. Då kondenserar/fälls fukten i luften ut på flaskans yta och rinner ned på bordet.