Hur resonerar du kring en målnivå för luftfuktigheten? Jag har funderat på det och tycker att det är OK med ca 70 % i källaren.
Ja risken för mögel är lite olika beroende på temp också. Vi har t ex 18 grader:
Och således skulle nog 75% vara ok även det:
Jag tänkte faktiskt köra på 68% för säkerhetsskull. Detta gäller en sluten och plastad krypgrund. Ville mäta före och efter jag ändrar bara för att se vad man kan spara. Samt att det är måttligt roligt att krypa ner och justera inställningarna. 
Men det är så olika där hur folk resonerar. Mina föräldrar t ex kör enbart avfuktare på sommaren i sin källare.
Antar att du menar 5.2 kWh. Låter mycket på ett dygn, jag ligger runt 10-12 kWh totalt per dygn i min stora villa. Frågan är om du eldar för kråkorna så att säga med en gräns på 60%.
Anticimex säger 75%:
Jag kör avfuktare i tvättstugan men det är bara när tvätten torkar, i övrigt har jag aldrig haft problem med fukt. Jag övervakar dock i alla utrymmen där det skulle kunna vara en risk, enligt denna kurva:
Den borde du väl också kunna använda?
Jag får en mätpunkt var 20:e sekund som ger larm om jag är över kurvorna i något utrymme. Har kört några år och typiskt händer det varje höst när det blir kallare att det under ett par veckor då och då är över och nosar över första kurvan men aldrig högre. Sen är det lugnt hela vintern, våren och sommaren till nästa höst. Jag är inte orolig men det är ändå skönt att ha övervakningen på plats.
Japp som sagt, håller på att justera in den. Förra ägarna körde på max. 
Är en DS15
Min grund är ca 120 kvadrat och kanske 150kubik luft eller något i den stilen, har inte mätt. Fläkten har tvâ lägen, ett lågt och ett högt. Skiljer ca 30w i förbrukning där när jag mätt. Det låga läget kör igenom 255 kubik i timmen så det borde kanske vara tillräckligt? Jag kör på det höga läget just nu.
Har satt upp lite larm med HA också. 
Woods skriver följande:
Optimal luftfuktighet i en krypgrund är 50-60 %.
Skiljer ju rätt mycket mot det där som Anticimex sa om 75%. Och många kronor med dagens elpris.
Om man tar på sig foliehatten: Kan tänka sig att de säger det för att slippa kunder som sedan klagar att det möglat trots avfuktare? Ger ju också incitament att köpa en ifall man ligger på 70%?
Hur mäter ni fukthalten i era utrymmen?
Vi har små mätare från Clas Olsson samt att avfuktaren som står i tvättstugan mäter med.
De visar ca 50% i källaren, även nu under sommaren, då lite högre ibland, när tvättstugan är stängd från övriga delar av källaren visar avfuktaren ibland ca 35% och då stängs den av. Det känns ju som vi har en bra miljö där nere om man tittar på de värdena.
Just nu, utan att värmen är på, ligger vi rätt stabilt på ca 20 grader.
Det uppmätta värdet är endast giltigt för mätpunkten - det vill säga alldeles i anslutning till givaren.
Eftersom relativ fuktighet är en funktion av ånghalt och temperatur så har ni med stor sannolikhet betydligt högre RF på byggnadsdelar som är närmare utemiljön.
Det kan vara anledningen till att Woods anger ett annat spann än nomogrammen.
https://www.aqara.com/eu/temperature_humidity_sensor.htmlpo
Kopplade till HA. Har satt upp lite larm och så också. T ex om fuktigheten går över 65% eller om sensorn inte rapporterat in data på över 5 minuter(dvs något är fel på den) Gillar statistiken:
Hmm ja det är ju sant. Vår avfuktare står ca 7 meter från en sida i grunden. Det optimala är ju mitten men kondensvattnet är kopplat till avloppet där samt det finns uttag där. Men har funderat på att sätta en förlängnibgskabel och slang.
Min mätare har jag hängt mitt i grunden, ca 50 cm från mark och “tak”.
När man mäter fukt så vill man ofta mäta på ”sämsta” stället. Tak- och golvvinklar, anslutning till fönster och dörrar osv.
Tack! Nu står de för att möta temperaturen bäst, vilket jag fattade som var en bit in och upp. Men då ska vi kolla lite närmare yttervägg etc!
Så mitt fall då borde jag kanske sätta den i andra ändan av grunden, långt från avfuktaren? ![]()
Edit:
För att förtydliga har plast på matken sedan betongbalkar. Sedan ligger det då träreglar på balkarna, så det är dessa jag vill skydda från påväxt. Jag kanske borde sätta mätare på “taket”, på träet? Den gamla mätaren (som var trasig) hade förra ägaren satt i princip på marken, några meter från avfuktaren.
Såhär ser det ut.
Men har kikat lite på woods hemsida, avfuktarna de säljer idag verkar inte vara speciellt bättre än den jag har idag.
Kan dock avfukta. 8.8l/dygn istället för 6.7l/dygn som den jag har idag och drar då 230w.
Anticimex är rätt sugna på att sälja sina lösningar.
Jag har hembyggda mätare som rapporterar in mätvärden var 20:e sekund via WiFi. Då jag bygger dem själv kan jag ha elektroniken på ett ställe och kabel av lämplig längd till sensorn och det stället där jag vill mäta. Vill inte ha batteridrivna mätare så alla är anslutna till elnätet. Alla enheter övervakas också så att de inte slutar rapportera mätvärden för då kan man ju missa att upptäcka att något är dåligt bara för att man ligger kvar på ett gammalt mätvärde.
Vilken givare använder du?