Har köpt alla möjliga mikrofiberdukar men tycker nästan alla lämnar ludd efter sig. Har ni några tips på märke, modell, säljare? Kul om det är prisvärt men känner att vad som helst är bättre än de jag har.
Vad ska du ha den till? Apple har ju en rätt liten snordyr duk (250 spänn) men den har inte luddat än för mig.
Va? Aldrig varit med om en luddande mikrofiberduk. Jag har köpt mina på Biltema, Ikea och Dollarstore. Om du tycker de luddar så kanske du kan kika på de som det står “fönsterputs” på.
Till glasögonen kör jag Smart Optikduk (finns på Clas Ohlson). Bästa glasögonduken som finns och helt luddfri. Använt samma modell i 15 år nu och har alltid en i bakfickan. Skulle inte använda den till städning dock.
Ändamål är städ i hemmet och bil. Jag har kört Biltemas, Clas Ohlson, Ica, ÖoB osv. Tillslut lämnar alla små små fina hårstrån efter sig, syns tydligast i bilen på svart panel.
Toppentips.
Skall köpa på direkten.
Tycker att min syn försämras kraftfullt i perioder till dess jag upptäcker att jag behöver rengöra glasögonen.
Dessutom blir skärpan hos mina kameror gradvis sämre så nu har jag ett användningsområde till. ![]()
Tror inte det är ludd, snarare damm du plockat upp tidigare.
Hur tvättar du dukarna?
Har tvättat dukarna med enbart tvättmedel 40-60c men har hittat ett fiffigt mikrofibertvättmedel som jag beställt och ska testa. Men upplever att dukarna lämnar något efter sig när man drar de mot ytor, speciellt glas men då kanske man ska ha en annan sorts duk?