Skaffade nya glasögon för ett tag sen och butiken tyckte jag skulle använda ett speciellt rengöringsmedel för glasögonen, tillsammans med en putsduk. Jag har tidigare tvättat mina glasögon med tvål och ljummet vatten.
Är handtvål verkligen så illa för glasens beläggning?
Tycker det är knepigt att inte få spår efter att jag använt putsduk och rengöringsmedel, trots att jag klämmer hårt, och jag kan inte gå till närmaste handfat för att rengöra glasögonen.
Jag brukar köra med varmt vatten från kranen och torka rent med hushållspapper. Det blir rent men vet inte om det är så bra för glasögonens skull. Jag har däremot haft dom i 7 år och inga repor så. Använder dom bara inomhus.
Glasögon putsas med den t-shirt som sitter på för stunden. Behövs inga tvättmedel och absolut inte varm vatten.
Ytbehandlingen på glasen expanderar i en annan takt än själva glaset och riskerar därför att spricka vid snabba temperaturförändringar.
Sköljer av med ljummet vatten. Sedan glasögonrengöringsspray och torka med såndär siden putsduk. (sådan man får med glasögonen, köpte 100 pack på amazon för några år sedan)
Vissa hävdar att diskmedel är för starkt, vet inte om det stämmer. Den där rengöringssprayen kostar 100kr och varar i ca 1.5 år så kostar inte så mycket…
Slipmedel har jag inte hört om tidigare i handdiskmedel, vilka har det? Ammoniak och Alkohol är bra att försöka undvika i diskmedlet man väljer, har jag hört förr.
Jag kör också handdiskmedel sen åratal, grumme, upplever inte att det sliter på mina glasögon.
Däremot t-shirt skulle jag undvika som någon tipsade om, det ger absolut små repor i plastglas, har man glas-glas går det förstås utmärkt men glas-glas säljs väl knappt längre?
Jag körde diskmedel ett tag (Yes), men tyckte jag såg repmönster på glasen när vinklade dem i solljus någon gång. Kan ha varit själva slipningen av glasen , men jag har kört handtvål sen dess. Lite lurigt att skölja av ibland dock. Gissar på att det kan vara mjukgörare?
Varmt vatten har jag slutat med också. Hörde det där med att lagrena expanderar olika och ett av mina glssögonpar hade som ett mönster av små kanter över hela ytan, vilket kan ha berott på det.
Gjorde misstaget att hälla för varmt vatten på dem så att de krackelerade. Jag kan även rekommendera att vara försiktig när man har utsatts för stendamm, bra att skölja glasögonen då i ljummet vatten.
Annars fungerar en svag diskmedelslösning i vatten utmärkt.
En droppe diskmedel, ljummet vatten, blås sen bort kvarvarande vatten och torka bågen lätt. Klart.
Som flera har sagt så är temperaturväxlingar obra. Inte hett vatten, och låt även bli att öppna ugnsluckan och kika in.
Min optiker säger att vissa diskmedel och handtvålar innehållet ammoniak vilket är skadligt för glaset. Därför ska de undvikas. Diskmedel är generellt för starkt tyckte hen också. Jag har läst på Yes-flaskan och kan inte se att det är något ammoniak i det diskmedlet. Inte heller i Doves handtvål.
Jag använder vanligen handtvål men Yes när jag tycker att det behöver bli extra rent. Försöker låta vattnet rinna på glaset så att inga droppar blir kvar och torkar därefter bara bågen utan att rör glaset.
Life hack: tvätta glasen med duschkräm och skölj av när du duschar (nej, duschkrämen lämnar ingen hinna). Torka med hushållspapper efteråt. Alltid rena brillor när du är ren.
Vi blandar Yes och vatten i sprayflaska för det vi handdiskar. Drygt och får bra spridning. Det fungerar också utmärkt för rengöring av glasögon. Som andra påtalat ska vattnet inte vara hett.
Gnugga med yes och fingrarna. Badda med papper, inte torka för det kan också repa den känsliga ytan. Sluttorka med glasögonduken.
Även vanliga engångsdukar för rengöring av skärmar etc funkar bra men vet inte om de påverkar hinnan på glasen.
Till vardags gör jag rent med Smart Optikduk (finns på Clas Ohlson bland annat: Optikduk Smart Microfiber | Clas Ohlson). Jag tycker den är överlägsen andra putsdukar. Behövs inget rengöringsmedel. Jag har alltid en sådan duk i bakfickan.
Kanske varannan vecka putsar jag med svag diskmedelslösning. Sköljer i kallt vatten för jag har hört att varmt kan förstöra beläggningen. Torkar med putsduk. Om jag vill göra extra rent så kör jag i en billig ultraljudstvätt med pyttelite diskmedel men det är omständligt.
Rengör dem väldigt sällan med något medel. Råkade för något decennie sedan torka dem med fiberduk för fönsterputsare. Köpte direkt en fönsterputsartrasa och klipp den kvadratdecimeterstora bitar. Sen räcker det att andas lite på glaset och torka av.
Glaset blir så rent att det blir beroendeframkallande att inte ha dem perfekt rena. Så nu har jag alltid en sån kvadratdecimeter i fickan.