Tvätta bilen (hur ofta, vilken metod?)

Hej,

jag är rätt ny inom bilvärlden och försöker fråga runt samt googla fram olika svar men inom hur och hur ofta jag “bör” tvätta min bil tycker jag inte hitta ett tydligt svar. Jag har läst allt från att man ska tvätta bilen varje vecka till varje månad men också någon gång per år. Sen är det ännu mer spritt gällande om man ska använda en gördetsjälv-biltvätt eller automatisk sådan.

Det jag framförallt söker råd inom är:

• Hur ofta bör man tvätta sin bil? (gärna ett minimum)

• Gördetsjälv eller via automatisk biltvätt?

• Vilken nivå ska man välja på automatisk biltvätt (den dyraste? näst dyraste? billigaste? vax on vax off?)

• Vad händer med värdeminskningen när tvättningen brister? det kostar ju faktiskt att tvätta också tänker jag.

• Räknas regn som hyffsad tvätt? :smiley:

Tacksam för svar

2 gillningar

Beror helt på bilen. Har den rullat 30 000 mil och är 20 år gammal så nöjer jag mig med att spola av den en gång om året. En nyare bil antingen varje eller varannan månad.

Det viktiga med tvätten är ju framförallt att ta bort fågelskit, smuts, asfalt och salt som orsakar rost och permanenta fläckar i lacken och det påverkar ju värdet såklart. Men det gäller ju också att man tvättar rätt, spruta inte för nära med högtryckstvätten, spola nerifrån och upp, använd inte en skitig svamp etc för annars kan man repa bilen ganska mycket.

Jag har aldrig använt automattvätt men tveksamt att det blir bra?

1 gillning

Jag köpte en helt ny bil förra året och har nördat in mig på detta med tvätt och puts. I nörderiet har jag försökt hitta en väg att få bilen att se riktigt fin ut för rimliga pengar och insats. Automattvätt går bort helt då de repar bilen, är dyra och ibland inte har tillräcklig borttagning av salt (vattnet renas och recirkuleras). Det gör att man sprutar saltvatten med högtryck - nicht gut.

Jag har köpt ett startkit för ungefär en tusing bestående av mikrofiberdukar + mikrofibersvamp, en skumlans med schampo, avfettning och alkalisk avfettning. För att avsluta tvätten använder jag en keramisk snabbförsegling vilken gör att vattnet och skiten bara pärlar av bilen. En sådan här tvätt gör jag kanske en gång i kvartalet. Det kostar ungefär 200 kronor på OKQ8 gör det själv.

Mellan dessa tvättar åker jag in på en sådan där gör det själv tvätt bås typ Glimra. Där blåser jag av bilen med högtryck och sedan avhärdat vatten. Keramiska förseglingen gör att skiten bara försvinner och det kostar ungefär 50-60kr. Detta gör jag beroende på skitighetsnivå. En gång i veckan kanske när det är som saltigast på vintern och nu kanske en gång i månaden.

Skumlansen är fantastisk och gör att skiten bara rinner av bilen samt är kompatibel med OKQ8 gör det själv hallar. Ta en koll på Autodude - de har massvis av instruktionsvideor. Lycka till :slight_smile:

14 gillningar

Jag köper allt från tershine (kolla hemsida/Instagram/Youtube) och tvättar gärna noga med bra pryttlar för att få den skinande. Förut en gång i veckan, nu en gång i månaden kanske. Gärna polera och lägga hårdvax nån gång om året.

Minimum tycker jag är fälgrengöring, petroleumbaserad avfettning, alkalisk avfettning och nåt schampo. Glöm inte att särskilt på vintern då och då spola under bilen.

Jag använder gör det själv hos OKQ8 och har med egna kemikalier och verktyg (dukar etc). Gillar inte automattvätt, är övertygad att det är risk för repor där.

1 gillning

Jag skulle vilja lyfta frågan lite. Varför tvättar man bilen?

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv landar jag i de två målen att bilen ska hålla så länge som möjligt och att minimera värdeminskningen. Det finns också det fåfänga perspektivet att bilen ser finare ut men för min del är inte detta viktigt.

För att få bilen att hålla så länge som möjligt så gäller det att få bort det som skadar bilen rent tekniskt. Vad jag förstår är det i första hand fågelskit som skadar lackskyddet och snabbare leder till rost. Samt salt, speciellt på vintern. För att förhindra detta så har jag kommit fram till att jag torkar bort fågelskit så snabbt som möjligt med en våtservett, och att jag underspolar bilen på vintern. Det mesta därutöver är frivilligt.

För att minimera värdeminskningen verkar många tycka att man ska undvika mikrorepor i lacken. Där tänker jag att det beror väldigt mycket på vilken sorts bil det är och hur gammal den är. Normal mängd mikrorepor för bilens ålder tror inte jag sänker bilens värde speciellt mycket, om alls. Så jag automattvättar bilen. Jag har inte hittat något stöd för att en välskött automat skulle orsaka mer repor än vad min egen handtvätt skulle göra.

Under halksäsongen har jag hört att man bör välja ett program med underspolning mot saltet. Å andra sidan verkar många automater återanvända vattnet i just underspolningen. Så frågan är om man ska behöva åka till Gör Det Själv-hall på vintern bara för att spola underredet? Det har jag aldrig gjort men vet inte om jag borde börja?

Vax i automat är helt meningslöst, det sitter inte kvar många timmar.

Ja, om den sköljer bort fågelskit :slight_smile: Men även efter regn brukar det sitta kvar mycket synlig skit så för fåfängans skull gör det inte så stor skillnad. Regn underspolar inte heller.

2 gillningar

Aldrig? :slight_smile:

Jag har inte tvättat en bil på över 15 år. Men som Emil säger, är det fåfänga eller möjligen rostskydd man är ute efter så kan man anpassa sig efter det. Jag ser det som bortkastade livstimmar.

11 gillningar

Jag kör med OKQ8’s tvättabonnemang, sjukt smidigt och prisvärt även om det är deras mellanprogram som ingår. Upp till 8 tvättar per månad för 299 kr, visserligen tvättar jag inte riktigt så ofta men nu på vintern brukar det bli 1-2 tvättar i veckan då blien blir snabbt smutsig på blöta och saltade vägar.

1 gillning

Nu har jag visserligen förmånsbil med fri tvätt etc, men vis av erfarenhet har mina senaste tre bilar fått bli grå metallic/pärleffekt. Ser knappt skillnad på ren och otvättad bil.

Första bilen var svart solid, andra vit. Aldrig mer…

4 gillningar

Jag tvättar bilen kanske 4-5 ggr per år. Kör in i GDS hallen. Sprayar hela bilen med avfettning. Låt verka i 5-10 minuter. Högtryckstvätt. Betala och kör ut. Klart på 25 minuter och kostar under hundralappen.

När jag var yngre höll jag på med vaxning och sånt. Aldrig mer, slöseri med tid och pengar.

På sommaren kan en sväng i regnväder duga som tvätt. Ett par mil i regn på E4 tar effektivt bort alla myggkadaver från fronten.

2 gillningar

Ja det är nog svårt att motivera biltvätt öht. av ekonomiska skäl.
Men brukar försöka göra en ok tvätt på våren för att få bort saltrester efter vintern, i den mån de inte försvinner när man är ute och kör i regn. Även skönt att bli av med slask som förr eller senare hamnar på kläderna, iaf barnens.

Men att tvätta under vintern känns nästan meningslöst. Bilen är ju skitig och saltindränkt innan man hunnit hem igen.

Oj!
Jag skulle aldrig köpa en bil som du ägt. Stackars bilar :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Jag tvättar bilen minst två gånger i månaden, ibland oftare. Har noll förståelse för de som sällan eller aldrig tvättar sin bil. Dels för att jag tycker det ser för jävligt ut med en skitig bil och allt salt på vintern som bidrar till rost som i sin tur bidrar till värdeminskning. Tvättar hemma när det är plusgrader och annars i GDS-hall och även ibland i automat.

Man kan väl tvätta när den är smutsig?=)
Skämt åsido så tvättar jag med en hink med vatten, ett ordinärt bilschampo och en svamp. Avfettning innan om behov finns eller jag har tänkt att vaxa den (blir allt mer sällan vaxkänslan infinner sig…).

Några gånger per år kör jag förbi en gör-det-själv tvätt och spolar av den när jag inte ids släpa fram högtryckstvätten hemma.

Kommer det en fågelskit mellan tvättarna brukar jag blötlägga ett papper/trasa och lägga ovanpå så att den mjuknar bort och kan sedan bara vifta bort den.

Uppskattningsvis tvättar jag kanske bilen 10-15 gånger per år. Andrabilen tvättas kanske 5-10 gånger.
Det man får ha koll på är att man inte kör på för nära med högtrycken.

1 gillning

Om vi säger så här:

bil 1 (Saab 900 Turbo, 1980) - stulen och sönderkörd efter 26000 mil
bil 2 (Volvo 242 DL, 1980) - såld som reservdelsbil till rallyförare efter ca 32000 mil (mätaren stannade)
bil 3 (Volvo 745, 1988) - såld till bekant för att övningsköra med kids efter ca 34000 mil
bil 4 (Volvo V70, 1997) - passerar strax 34000 mil, jag hoppas den kan vara med mig iaf två år till.

De två första tvättades dessutom då och då, men att putsa på åk som tillsammans köpts för under 60k och sålts för ca 20k (plus den jag har kvar) är ju enbart slöseri med tid imho. :smiley:

17 gillningar

Då har du säkert viktigare saker för dig och andra prioriteringar än mig :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag köpte min Hyundai I20 som helt ny 2018 och har ännu inte tvättat den.
Man måste ju skära ned på onödiga utgifter tycker jag… :wink:

7 gillningar

Jag tvättar med Glimra en gång varje vår. Sedan brukar jag göra en kompletternande tvätt på landet när åker dit. Då gör jag den manuellt på garageuppfarten. Övriga året accepterar jag att den är skitig. Jag kör dock inte bil till jobbet utan har den mest som helgbil för utflykter och att besöka olika butiker.

2 gillningar

Värför tvätta när det finns regn som sköter det automatisk :joy::joy::joy::grin::+1:. Helst köra ute i regnet för att få full effekt med underspolning :joy::joy::+1::1st_place_medal::tada::face_with_hand_over_mouth:.

Kallavfettning bör du inte ha på strålkastare eller glasrutor (och dess tätningslister). Dörrhandtagen och neråt. Du kanske har koll, men nån annan kanske läser :slight_smile:

2 gillningar

Samma här, aldrig aldrig aldrig vit bil igen!

Kollega till mig som brukar leasa tvättar aldrig en enda gång under leasingtiden. Han lämnar in på rekond dagen innan återlämningen vilket har funkat bra för honom. :flushed:

Själv brukar jag köra en ordentlig rengöring med skum, diverse avfettning, flygrostlösning etc vid däckskifte. Däremellan kör jag inom gör det själv bås och spolar av.

2 gillningar