Tvättar manuellt på gräsmattan i snitt två gånger per år. Använder vanlig grönsåpa. Den blir som nyvaxad med såpan men vaxar man på riktigt håller det sannolikt längre.
Hur ofta beror på säsong och hur mycket jag kör.
Vintern så tvättas det oftare pga vägsalt.
Sommaren enbart vid behov som när jag kört efter regnblöta grusvägar etc.
Kör en kombination av automattvätt och manuellt, oftast bekvämlighet som styr valet.
Handtvätt 1 gång i varannan vecka på uppfart med miljövänligt vaxschampo. (Stenkista ej kommunalt avlopp). Tvätt i tvätttunnel vintertid. Årlig rekond. Invändigt och utvändigt. 14 år gammal bil som körs dagligen både privat och i jobbet med snart 22 tusen mil på mätaren. Uppskattad bilvårdskostnad ca 4500:-/år.
Lämnar du in bilen på Rekond 1 gång per år eller genomför den själv? Känns tajt med den budgeten för både Rekond och regelbundna tvättunnlar
Har förmånsbil där tvätt ingår. Orkar tvätta ungefär en gång i kvartalet.
Har smutsgrå metallic, man har väl varit med förr.
Billigt med tvätt och rekond i Skövde. (Kvitto såklart) Betalar 299:-/mån för automat-tvätten (8st/mån ingår). Rekond gör jag för ca 1500:-.
OKQ8 gör-det-själv-hall. Enkelt och billigare än automat där det ändå inte blir bra. Gillar inte att tvätta ute, avfettningen torkar för snabbt.
Sprayar på fälgrent och avfettning direkt. Medans det verkar spolar jag av mattorna och gör en snabb dammsugning av golvet.
Spolar med högtryck. Kanske lägger på lite mer avfettning någonstans.
Kör sedan med tvättborsten med schampo, alltså den som finns i hallen. Nej, det är inte helt koscher om man är bilvårdspedant. Kan bli små repor, men bättre att orka tvätta bilen än att låta bli.
Sedan högtryck igen.
Lyxar till det med lite medhavd spray för glans och avrinning och sedan en spolning till.
Ganska enkel och snabb metod som jag kör med 1-2 månaders mellanrum.
Lämnar in bilen för polering med några års mellanrum när den blivit så matt att det blir svårt att få bort smutsen.
Tvätt brukar gå på 200-250 kr plus lite eget kem.
Jag lämnar tillbaks bilen skitig till Hertz.
Nästa gång jag hyr får jag en ren bil.
Spolar av bilen hemma me högtrycken vid behov…
Tvättar vid behov. Aldrig i biltvätt utan sköter det själva.
Vid inköpet av bilen så blev det polering och keramisk lackskyddsbehandling.
Vid tvätt används kem som behövs, typ alkalisk- och kallavfettning, flygrostborttagning, fälgrengöring, flugborttagning och olika schampo (pH neutral och “vanlig”).
Schampo appliceras med skumlans och handtvätt sker med dubbel/trippelhink metoder.
Avslut sker ofta med keramisk snabbförsegling.
Rutorna är också behandlade för bättre avrinning.
Just det där med olika sorters avfettning/kem beroende på vad man vill bli av med var en ahaupplevelse för mig.
Kör du nåt typ Aquapel för avrinning på rutorna och är du nöjd med det isåfall?
Tvättar bilen gör väl man bara när den ska säljas som en bekant brukar säga…
Jag har Soft99 FussoCoatvax på min bil, sen lägger jag tershine Refract när jag tvättar också. Kör antingen det eller tershine vision+ som också är vattenavvisande. Otroligt skönt att slippa vindrutetorkare och att bilen håller sig renare.
Ja, kör med Gyeon’s QuickView i botten och lite av deras Wet Coat vid tvätt för att “boosta”.
Funkar väldigt bra. Ej jämfört med andra så kan inte avgöra om bättre eller sämre än andra.
Aquapel kom i typ engångsförpackningar medan QuickView är i flaska vilket borde vara bättre om man vill behandla fler bilar eller fler omgångar eller alla rutorna på bilen.
Tvättar i automatiskt tvätt, 2 ggr / vecka. Kör OKQ8 abonnemang för 299/mån som ger 8 tvättar per månad.
Har upplevt att den tvättar bra, inte mer repor än om man hade tvättat själv. (förutsatt man inte lägger väl över en timme och nördar ner sig)
En gång i månaden kör jag själv för att komma åt inne i hjulhus och skarven mellan bakluckan och stötfångaren.
Bilen tvättas och får ett lättare vax varje gång, aldrig haft en så blänkande bil som under denna vintern, kan då även tilläggas att jag kör med en vit bil ![]()
Man går väl inte runt i smutsiga kläder, tvätta er bil snålisar
.
Men ja de blir ett par gånger per på, tyvärr inte så kul i Sverige när de konstant regnar o är blask på vägarna. Har man tur kan de se fin ut i en vecka
Jag brukar tvätta 1 gång i månaden kanske, men nu har jag inte haft tid/ork på över vintern.
Hade en liten lackskada och så klart kom det rost efter en vinter utan tvätt. När jag tvättade regelbundet gick det att hålla kontroll på men nu är den framskärmen bortom räddning och behöver hellackeras. Hade jag tagit tag i det och lagt i 2komp lack och hållit bilen ren hade jag kanske sluppit.
Ja eller hur, framför allt innuti. Vem vill sitta i en äcklig bil men en äcklig blank ratt full av fett och bakterier🤮
Brukar tvätta själv hemma, men ska prova Wosh imorgon.
Utan abonnemang kommer de till där bilen står och tvättar den utvändigt med någon specialformula för 349 kr.
Återkommer med recension.
Låter som waterless washing. Typ de sprutar starka kemikalier och väntar och sedan torkar av. Med risk för massa repor beroende på hur smutsig bilen är.