Rengöring av glasögon

Ni som använder olika dukar: Gör ni rent dem och hur ofta?

Kom på att säljaren i glasögonbutiken också rekommenderade mikrofiberduk - eller en gammal sliten urtvättad diskhandduk!

Intressant med alla varianter att göra rent! Funderar på att ta med min gamla glasögon till optikern och fråga om de kan se några skador (efter mitt tvåltvättande).

Verkar inte vara alkohol eller ammoniak i den tvål jag använt :).

Titta själv i bra ljus, ser du inte skador i ytbehandlingen eller repor i glaset så är det lugnt. Inte som att det sker några “osynliga” skador som kraftigt försämrar funktionen.

1 gillning

Det är inte så att man kan råka tvätta bort ytbehandlingen helt och då inte se att den är skadad? :sweat_smile:

När duken är för fettig så lägger jag den i tvättkorgen och tvättar i tvättmaskin tillsammans med kläderna.

1 gillning

Testade köra rengöringsspreyen jag kör på bilens vindruta, med lite lätt vattenavrinning i, på glasögonen. Märkbart bättre sikt när jag cyklar i regn, utöver att de då blir rena.

Var hos optikern i början av månaden för undersökning och frågade om jag behövde nya glasögon. De tittade på dem och sa att allt såg bra ut, så byte hade bara varit värt om jag vill ha nya bågar. Antar att det betyder att mina ”vindrutor” inte tagit skada av två år med denna metod.

2 gillningar

Läste på lite mer mha AI. Varken Yes Original eller Dove handtvål innehåller ammoniak. Däremot anses Yes Original vara för starkt. Dove lämnar ingen hinna kvar på glasen men innehåller tydligen annat som på sikt kan skada glasen. Man kan använda ett milt diskmedel, exempelvis Yes Sensitive. Allt enligt Bings Copilot AI.

Har tidigare använt diskmedel eller fönsterputs och det har fungerat OK men jag köpte detta rengöringsmedel från Zeiss på Amazon och det kom hem fraktfritt ( Amazon Primemedlem just nu ) på söndag kväll (!!!).

Tycker det är kanon men man undrar hur mycket som är inbillning och hur mycket som är ren förbättring. Men jag tycker i alla fall att jag ser bättre nu så då är det värt knappt en hundralapp i alla fall.

Fungerar också bra på min mobil och Laptopskärm som glänser nu. Ser fram emot att använda den på särbons iPad som är kladdig av hennes handkräm. :slight_smile:

Tvättar dom för hand med diskmedel och varmt vatten då och då.

Fördelen är att det rengör men även avdunstar snabbt och är tillräckligt milt för att inte skada något.

Visst man kan torka brillorna med isopropanol men alkoholen är nog inte bra för behandlingarna på glasen. Dessutom så kan platsen bli missfärgas om man får det på bågarna.

Av någon anledning (lättja?) putsar jag mina glasögon rätt sällan, kanske bara en gång i veckan. Det gör att de oftast hunnit bli rätt rejält smutsiga. Jag upplever att optikerns rengöringsspray inte fungerar så bra i det läget, utan att glasögonen måste sköljas av under vattenkranen för att smutsen ska försvinna och inte bara flyttas runt på glasen. När jag ändå är vid vattenkranen blir det smidigast att använda diskmedel och hushållspapper (av bättre kvalitet). Jag har inte märkt att mina glas skadats av det, men utesluter inte att så är fallet.

Så länge du duttar med pappret är det nog lugnt men att gnida runt och putsa med hushållspapper är nog inte att rekommendera.

Efter att ha kört slut på provflaskorna med rengöring från optikern gick jag tillbaka till tvål ,vatten och fingrar. Orkade inte med att först få bort större smuts innan man kan gnugga med en duk och att man måste ha rengöringsmedlet med sig.

Jag tycker dock att jag upplevt att mina glasögon nu snabbare får smått skräp på sig. Läste på förpackningen till rengöringsmedlet att det är antistatiskt. Så det kanske inte bara är inbillning.

Kör DAX ytdesinfekion och luddfritt hushållspapper. Blir kristallklart!

Några inlägg har ju avrått från alkohol för rengöring. Ser du fortfarande ett blått eller grönt skimmer om du speglar lampljus i glasögonen? Om de är antireflexbehandlade vill säga.

Kan för övrig avråda från att använda alkohol på mobilskärmen. Tog bort antifettfunktionen på min skärm :confused:

Har inte märkt av någon försämring, men du har säkert en poäng. Med då borde även diskmedel vara kasst mtp kraftigt fettlösande? Tycker sprayen man köper hos optikern är lite klen, men det finns nog sina skäl…

Ingen skillnad att återgå till rengöringsmedlet, så ingen kredd till det!