Räkna på en fastighets värde

Har letat efter fastigheter och hittar ett par frågor som jag undrar någon stött på.

När man räknar på driftkostnaden, vilka kvadratmeter räknar ni på? Tomt eller själva hyreslägenheternas kvadratmeter? Jag antar hyreslägenheterna då driftkostnad för tomten är relativt låg. Min följdfråga blir då, om man vill värdera hyresfastigheten (mellan tummen och pekfingret) så är kvadratmeter en parameter som de flesta använder. Rikatillsammans bloggen använder exempelvis (hyresintäkter – 450 x antal kvadratmeter)/avkastningskrav = fastighetens värde. Men fungerar denna kalkyl vid stora fastigheter? Och vilka kvadratmeter fyller man i kalkylen, tomtens eller boarea?

Tanken med ovanstående är att försöka värdera fastigheter med stora tomter så korrekt som möjligt. Vad är exempelvis schablondriftkostnaden för endast tomt?

Driftskostnad räknas på lägenheterna. Man har ju ingen hyresintäkt på tomtmarken.

Schabloner är bra om man vill ha en ungefärlig uppskattning om ett fastighetsvärde. Skall du köpa en fastighet så bör du gå på verkliga kostnader.

Driftskostnaderna brukar vara helt annorlunda om huset är exempelvis fem år än tjugofem år. Eller om fasaden är av sten eller trä, om uppvärmningen är direktverkande el eller egen bergvärme, etc, etc.