Räkna på lön i aktiebolag?

Hej!

Funderar på om jag ska starta aktiebolag och tänkte då köpa och sälja begagnade bilar där vmb tillämpas, undrar dock hur mycket i vinst jag lär göra för att kunna ta ut en nettolön på 20.000kr?

Utgifter räknar jag grovt kommer att uppgå till ungefär 5000kr/månaden

Skulle vara otroligt tacksam om någon här kunde hjälpa mig att räkna på detta

1 gillning

Netto beror såklart på hur mycket kommunalskatt det är där du är skriven men om vi räknar med 31% så har du

20 000 / 0,69 =28 985,507

Arbetsgivaravgifter på 1,32 x 28 985,507 = 38 260

Så med dina övriga kostnader i bolaget krävs ca 43 260 kr

I praktiken kommer det bli lite lägre än så i och med jobbavdragen

2 gillningar

Tack så väldigt! Och förlåt för ännu en dum fråga: om jag skulle göra en vinst på 300.000kr/år minus utgifterna 60.000kr och inte ta ut någon lön, hur mycket av det får jag då behålla i aktiebolaget?

Känner mig så vilsen när de kommer till alla olika skatter och avgifter som finns och försöker få lite klarhet i det hela

All vinst beskattas med 20,6%, men du kan sätta av 25% av bolagets vinst till periodiseringsfond som då finns kvar obeskattat i företaget men de måste tas ut inom fem år.

En tanke som slog mig precis, behöver jag inte ha en vinst på mycket mer än 43 260kr för att kunna få en nettolön på 20.000kr/månaden i och med vinstmarginalbeskattningen (vmb) då jag köper bilarna av privatpersoner och säljer dom vidare till privatpersoner? - de finns ju då ingen moms att dra av vid inköpen av bilarna.

Intäkter 43 260kr

utgifter 5000kr

Utgående moms 8 652kr

Ingående moms 1000kr

- Alltså kommer jag dessutom få betala moms till Skatteverket 7 652kr varje månad om jag inte har fått de här om bakfoten? :flushed_face:

Alltså ska jag lyckas sälja med en vinst på 50 912kr inkl moms för att få en nettolön på 20.000kr? Någon som vet?

Du måste ha en vinst på 2.5x din bruttolön varje månad för att kunna ta ut samma lön 12 månader om året även med ledighet. Oavsett vmb eller ej.

Du menar inte 2.5x nettolönen? 2.5x bruttolönen skulle ju behöva bli en vinst på ungefär 62500kr inkl moms

Jag skulle säga 2.5x din bruttolön stämmer ganska bra.

Ska du ha ut ~25k så behöver du en bruttolön på ca 31k

Det kommer kosta dit bolag ~41k i månaden.

Ska du bygga buffert flr ledighet osv så behöver du ta höjd.

Du kanske klarar 2x men då har du väldigt små marginaler.

Ja de är sant, förstår hur du tänker nu :+1:t3: tack för all hjälp här! Börjar ifrågasätta om de verkligen är värt att starta företag dock :face_with_diagonal_mouth:

Vet inte om du har full information om momsen. Såhär, om du köper en bil för 50 000 kr från en privatperson och säljer den för 75 000 kr. 50 000 kr är då alltid undantaget från moms.

50 000 kr av försäljningspriset på 75 000 blir då inte momssmittade. Så 75 000-50 000 =25 000. Moms på den summan är en femtedel, så 5 000 i moms och 20 000 i vinst.

Har du så låga omkostnader som du räknar på och känner marknaden så kan du absolut tjäna en del pengar på att starta ett AB och handla med bilar.

Kör man VMB är kalkylen lite annorlunda dock.

Då betalar du moms på 80% av vinsten som jag tolkar det.

Så momsen räknas på 20k

Precis det jag gjorde, en femtedel moms = 5 000 och 4a femtedelar vinst = 20 000.

Försökte förenkla min förklaring, men blev väl tvärtom :upside_down_face:

1 gillning

Förlåt, tidigt på morgonen hängde inte med.

1 gillning