Räkna pengar i enskild firma som buffert?

Hej!

Jag tillämpar fyra hinkar i mitt sparande. Jag har en bufferthink som varierar i storlek men som gör ett bra jobb. Jag har även förutom min anställning en enskild firma där det kommer in pengar på företagskontot löpande.

Min fråga är om jag kan räkna in tillgångar som ligger på mitt företagskonto i min bufferthink? Vet inte riktigt hur jag skall tänka där. Jag betalar en lokalhyra från från företagskontot men har i övrigt inga större kostnader för mitt företag då jag säljer tjänst.

Vore roligt att höra hur ni andra tänker.

Företagspengar du själv har kontroll över tycker jag man kan räkna in i en buffert, med avdrag för evt. skatt som måste betalas när du tar ut pengarna (som lön?).

Jag tycker absolut du kan räkna pengarna som ligger i firman som en del i din bufferthink. Eller så tar du ut dem från firman och sätter in på ett sparkonto där du i alla fall får lite ränta (vilket jag gissar att du inte har på företagskontot).

Kalle nämnde skatt men skatt och sociala avgifter i enskild firma betalas på resultatet (intäkter minus kostnader) och är inte beroende av om man som ägare tar ut pengarna eller låter dem sitta kvar på företagets konto. Vilket du säkert som företagare vet men jag ville kommentera det ändå för andra som eventuellt läser i tråden.